Ugrás a tartalomra

Alkotóművészet és muzikológia - elektronikus zenei médiaművész szakirány alapszak

Képzés típusa
Alapképzés/BA/BSc
Képzési forma
Nappali, Levelező

Képzés időtartama
6 félév
Felvételi irányszám
NK: 4 < 14 fő; LK: 6 < 10
  • Képzésről
  • Képzés leírása
  • Felvételi információk
  • Elhelyezkedés
  • Kapcsolat

Ezt a képzést válaszd, hogy zenész szakemberré válj, aki jártas a magyar és nemzetközi zenei, kulturális, illetve tudományos életben is!



Képzés célja:

A képzésünk célja az, hogy olyan zenész szakemberré  válj, aki képes a szakképzettsége szerinti magas szintű zeneszerzői, elméleti vagy tudományos tevékenység végzésére a magyar és nemzetközi zenei, kulturális, illetve tudományos életben.



Képzés nyelve: Angol, Magyar

Képzési forma: Nappali Levelező

Költségtérítés összege: NK:800 000 Ft /félév LK:550 000 Ft /félév

Finanszírozás: Állami ösztöndíjas Önköltséges

Képzés indulása: Szeptemberi indulás

A képzés időtartama: 6 félév

Képzés helyszíne(i): Művészeti Kar (7630 Pécs, Zsolnay Vilmos út 16.)

Oklevélben szereplő képzettség neve: Elektronikus zenei médiaasszisztens

Képzési jellemzők:

Az Elektronikus Zene és Médiaművészet BA képzés az elektronikus zeneszerzés, hangtervezés és kapcsolódó elektronikus művészetek (installáció, vizuális és újmédia-művészetek) alapjaiba vezeti be a hallgatót. Azoknak ajánljuk, akik elektronikus művészeti és kísérleti zenei formák területén alkotnak, érdeklődési területükhöz háttérismeretet, társművészeti tapasztalatokat és továbblépési lehetőségeket keresnek. A 3 éves (BA) alapképzés a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának kiválóan felszerelt stúdióiban, laborjaiban valamint a szomszédos művészeti képzések adta inspiratív környezetben kap helyet.

A képzés nappali és levelező (állami finanszírozott és költségtérítéses) formában is indul.



Főbb témakörök:

A képzés során az alábbi kurzusok témakörei vezetnek be a számítógépes zene és hangművészet egyes területeibe:

  • alapozó ismeretek: filozófia, esztétika, szerzői jog, művészettörténet, zenetörténet, akusztika, zeneelmélet;
  • általános szakmai ismeretek: hangszínszolfézs, pszichoakusztika, elektronikus zenei lejegyzés, előadói gyakorlat, kutatás;
  • szakmai ismeretek: elektronikus és számítógépes zeneszerzői technikák, számítógépes zenei realizáció (additív szintézis, konkrét zene, fm, live coding stb), stílusgyakorlatok (szalagos és analóg technikák, kortárs zenei formák stb.), sound design (foley, játékhang-tervezés, rádiós gyakorlat stb.), hangszintézis és -analízis.

Részletesen lásd a tantervi hálóban.

Információk:

Az alapképzési szak megnevezése: Alkotóművészet és muzikulógia alapszak / Elektronikus zenei médiaművészet szakirány
Képzési forma:

Szakirányfelelősök: Dr. habil. Kovács Balázs (magyar nyelvű képzési formák), Bolcsó Bálint DLA (angol nyelvű képzés)

 

Oktatóink:

  • Bali János DLA habil. (zeneelmélet)
  • Baracskai Zlatko, PhD (hangszintézis Supercollider és Max4Live környezetben)
  • Bolcsó Bálint, DLA (zeneszerzés, zeneelmélet)
  • Borosi Gábor (stúdiógyakorlat, Live bevezető, workshop-ok)
  • Djindji Ergimen (audio-vizuális programozás)
  • Ferenci Erazmus (művészeti rádiózás, filmkultúra)
  • Gocsál Ákos (fonetika)
  • Horváth Gábor (fotó)
  • Nikolaus Gerszewski (előadói gyakorlat)
  • Kolozsvári Lajos (game sound design)
  • Kovács Balázs, PhD, szakirányfelelős (zenei informatika és médiaművészetek, zeneesztétika, kutatás különösképp webaudio)
  • Kovács Szilvia (hangművészeti projektek)
  • Labus Gida (videóművészet, performansz)
  • Laborci Gergely (programozás)
  • Márton Péter (szintetizátor-építés)
  • Sőrés Zsolt (filmhang, improvizáció)
  • Vas Bence, DLA habil. (akusztika)
  • Weber Kristóf (számítógépes kottaszerkesztés)
 
Tiszteletbeli, már nem aktív oktatóink:
  • Danczi Csaba László, PhD (pszichoakusztika)
  • Simongáti-Farquhar András (hang-akusztika, matematika)
  • Szigetvári Andrea DLA
  • Vidovszky László, prof. emeritus

 

Infrastruktúra:

  • 2x stúdió, Genelec monitorokkal (2.1 / 5.1 és sztereó rendszerek)
  • 1x multimédia labor, Apple hardverekkel és Genelec monitorokkal
  • 1x műhely
  • 1x rádióstúdió
  • 1x flexibilis szemináriumi helyiség
  • analóg és moduláris szintetizátorok, egyéb hangkeltő- és feldolgozó eszközök

 

A szakirányon készült szakdolgozatok: (a lista nem teljes)

  • A hangszín érzékelése és fejlesztése (Pap Ferenc, 2013)
  • A lehetetlen zene - Conlon Nancarrow és öröksége (Kiss Rajmund, 2014)
  • A Mesterséges Intelligencia kifejlődése, jelentősége és használata az elektronikus zenében (Mozsdényi Péter, 2017)
  • A mechanikusan vezérelt hangszerek története (Molnár-Megyeri Róbert, 2013)
  • A tér felhasználhatóságának sokszínűsége a zenei kompozíciókban (Sabján Zoltán, 2015)
  • A zene és a vizualitás fúziója (Szabó Lajos Sebestyén, 2014)
  • Akuzmatikus zene - A konkrét zenétől a hangmint alapú zeneiparig (Molnár Tamás, 2017)
  • Az OSC alapjai és művészeti felhasználásának lehetőségei (Kolozsvári Lajos, 2015)
  • Generatív zene (Lázár Gábor, 2013)
  • Gesztusvezérelt és taktilis hangszerek (Mikolai Martin, 2013)
  • Grafikus notációk az elektronikus zene tükrében (Papp Viktorina, 2013)
  • Hanghatás - Frekvenciák hatása fizikai testekre (Ciocan Flaviu, 2013)
  • Hangszer és elektronika együttműködésének lehetőségei a kortárs komponált és improvizált zenében (Bencsik Gábor, 2017)
  • Idő és audio-vizualitás Bill Viola műveinek tükrében (Labus Máté, 2014)
  • Mechanikus elektronika mint hangforrás a XXI. század művészetében (Krasz Ádám, 2015)
  • Statikusság a zenében (Kiss Barnabás, 2015)
  • Valós idejű események zenei jelekké alakítása (Ollári Szabolcs, 2014)
  • Vokalitás az elektroakusztikus zenében (Bartha Márk, 2013)
 
A szakirányon készült szakdolgozatok:
  • A hangszín érzékelése és fejlesztése (Pap Ferenc, 2013)
  • A lehetetlen zene - Conlon Nancarrow és öröksége (Kiss Rajmund, 2014)
  • A Mesterséges Intelligencia kifejlődése, jelentősége és használata az elektronikus zenében (Mozsdényi Péter, 2017)
  • A mechanikusan vezérelt hangszerek története (Molnár-Megyeri Róbert, 2013)
  • A tér felhasználhatóságának sokszínűsége a zenei kompozíciókban (Sabján Zoltán, 2015)
  • A zene és a vizualitás fúziója (Szabó Lajos Sebestyén, 2014)
  • Akuzmatikus zene - A konkrét zenétől a hangmint alapú zeneiparig (Molnár Tamás, 2017)
  • Az OSC alapjai és művészeti felhasználásának lehetőségei (Kolozsvári Lajos, 2015)
  • Generatív zene (Lázár Gábor, 2013)
  • Gesztusvezérelt és taktilis hangszerek (Mikolai Martin, 2013)
  • Grafikus notációk az elektronikus zene tükrében (Papp Viktorina, 2013)
  • Hanghatás - Frekvenciák hatása fizikai testekre (Ciocan Flaviu, 2013)
  • Hangszer és elektronika együttműködésének lehetőségei a kortárs komponált és improvizált zenében (Bencsik Gábor, 2017)
  • Idő és audio-vizualitás Bill Viola műveinek tükrében (Labus Máté, 2014)
  • Mechanikus elektronika mint hangforrás a XXI. század művészetében (Krasz Ádám, 2015)
  • Statikusság a zenében (Kiss Barnabás, 2015)
  • Valós idejű események zenei jelekké alakítása (Ollári Szabolcs, 2014)
  • Vokalitás az elektroakusztikus zenében (Bartha Márk, 2013)

 

A szakhoz kapcsolódó művészeti projektek:

 

Jelenlegi és végzett hallgatóink weboldalai: (a lista gyűjtés-bővítés alatt)

 

További információk:

 

Válogatás hallgatóink munkáiból:

A képzés indításának tizedik évfordulójára 2020-ban megjelent az EzmBA 10 címet viselő válogatáslemez, ami széles merítést mutat a nálunk tanuló és végzett hallgatók jelenlegi és egykori munkájából. Itt meghallgatható, megvásárolható:



Szakirányok, specializációk:

Elektronikus zenei médiaművészet specializáció



Ösztöndíjak:

Ösztöndíjak a Művészeti Karon »

Képzések



Felvételi irányszám: NK: 4 < 14 fő; LK: 6 < 10

Felvételi követelmények: Érettségi bizonyítvány Alapvető művészeti (különösen zenei) és számítástechnikai ismeretek

Felvételi információk, jelentkezési feltételek:

A weboldalunkon https://art.pte.hu/hu képet kaphatnak a karon folyó munkáról, látogassanak el a nyílt napokra, az előkészítő foglalkozásokra. Ezen túlmenően pedig olvassák el az irodalomjegyzékben szereplő munkákat és hallgassák meg a műjegyzékben szereplő alkotásokat.

A szak olyan középiskolát (szakközépiskola vagy gimnázium) végzett, érettségit szerzett hallgatókat tud fogadni, akik alapvető művészeti (különösen zenei) és számítástechnikai ismeretekkel rendelkeznek, érdeklődésük pedig az elektroakusztikus zene és a médiaművészetek felé irányul.

Felvételi követelmények 

A felvételi vizsga részei: alkalmassági vizsga, gyakorlati vizsga.

a. alkalmassági vizsga összetétele
Írásbeli: alkalmassági teszt (halláskészség, általános intelligencia, érdeklődési terület felmérése).
Szóbeli: szabadon választott saját zenei alkotás bemutatása. A bemutatott munka hossza maximálisan 5 perc lehet, és kérjük wav vagy jó minőségű mp3 formátumban kell hozni.

b. gyakorlati vizsga összetétele
Írásbeli vizsga (teszt: általános zenei és kortárs zenei/művészeti és számítógépes ismeretek; esszé: műelemzés előre megadott zenedarabok nyomán)
Szóbeli vizsga: gyakorlati feladat megoldása és a vizsgán készített gyakorlati feladat bemutatása
Szóbeli vizsga: portfólió (az eddigi alkotói munka) bemutatása hangfelvételek, projektfile-k és alkotói folyamatdokumentáció alapján
 

Felvételi pontszámítás

szakmai alkalmassági vizsga: megfelelt/nem felelt meg

gyakorlati vizsga: 200 pont

 

írásbeli vizsga: 60 pont
szóbeli vizsga: gyakorlati feladat megoldása és a vizsgán készített gyakorlati feladat bemutatása: 80 pont
szóbeli vizsga: eddigi alkotói munka bemutatása: 60 pont

 

 A felvételi vizsgán összesen 200 pont szerezhető, a megszerzett összpontszám kétszerezésével alakul ki a végleges pontszám. Középiskolából hozott pontok beszámítására, illetve az előző évben letett vizsgák beszámítására nincs lehetőség.

 

Alkalmassági időpont: 2024.03.11-07.10. díj: 3000 Ft

Gyakorlati időpont: 2024.03.11-07.10.

A felvételi eljárással kapcsolatos tudnivalók (jelentkezési határidők stb.) a felvi.hu oldalon találhatók.

 

Felvételi-olvasmánylista

Kötelező olvasmány:

Ignácz Ádám, "Gépek zenéje. Adalékok az elektronikus zene előtörténetéhez (1900-1930). Elméletek, kompozíciók, hangszerek", In: Médium, hang, esztétika - Zeneiség a mediális technológiák korában,szerk. Batta Barnabás, Szeged, Univ Kiadó, 2009. pp. 22-40.

Szigetvári Andrea, Az elektroakusztikus és számítógépes zene története és irodalma - Jegyzetek, fordítások, szövegek. Elérhető online úton itt:

http://mumia.art.pte.hu/mmi/szovegek/SzigetvariA_Elektroakusztikuszene.pdf

Kömlődi Ferenc – Pánczél Gábor, Mennyek Kapui – az elektronikus zene évtizede, digitális kiadás, Budapest-Los Angeles, 2009, 1. fejezet, pp. 17-112., elérhető online itt: http://www.recreation.hu/villanynaplo/mennyek-kapui-letoltes/

Michael Nyman, Experimentális zene: Cage és utókora, ford. Pintér Tibor, Budapest, Magyar Műhely, 2005.

Újmédia-művészet, szerk. Mark Tribe és Reena Jana, ford. Beöthy Balázs, Taschen/Vince, 2007.

Chris Middleton, Kreatív digitális zene és hang – Házi zenestúdiók átfogó kézikönyve, ford. Belényesi Viktor, Budapest, Scolar, 2007

Beke László, Műalkotások elemzése - a gimnázium I-III. osztálya számára, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999

Lukin László-Ugrin Gábor, Ének-zene: a gimnázium I-III. osztálya számára, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995 

Dési Imre – Nagy Imre, Informatikai fogalmak kisszótára, Budapest, Korona Kiadó, 2001

 

Ajánlott olvasmány:

Pongrácz Zoltán, Az elektronikus zene, Budapest, 1980.

Médium, hang, esztétika - Zeneiség a mediális technológiák korában, szerk. Batta Barnabás, Szeged, Univ Kiadó, 2009.

Narratívák 7. – Elbeszélés, játék és szimuláció a digitális médiában, szerk. Fenyvesi Kristóf és Kiss Miklós, Budapest, Kijárat Kiadó, 2008.

Sáry László, Kreatív zenei gyakorlatok, Pécs, Jelenkor, 1999.

John Cage, A csend – Válogatott írások, ford.: Weber Kata, Pécs: Jelenkor, 1994.

EzmBA műjegyzék a gyakorlati vizsgára való felkészüléshez

1920-

Saint-Saëns: "Le cygne",  Clara Rockmore - Theremin

http://www.youtube.com/watch?v=pSzTPGlNa5U&feature=PlayList&p=D33DF0785B...

1940-

Pierre Schaeffer - "etude aux chemins de fer"

http://www.youtube.com/watch?v=N9pOq8u6-bA

1950-

John Cage: "4'33''" (1952)

http://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd7SY

Karlheinz Stockhausen "Studie II" (1954)

http://www.youtube.com/watch?v=hXqvBvOXV3U&feature=related

Edgard Varèse and Le Corbusier: "Poème-Electronique" (1958)

http://www.youtube.com/watch?v=QBQsym_G82Q

Iannis Xenakis: Concret PH II (1958)

http://www.youtube.com/watch?v=92mMCqHfZMQ

1960-

Max Matthews "Bicycle Built for Two" (1961)

http://www.youtube.com/watch?v=qoqEC2mLYyE

The Velvet Underground - "Venus in Furs" - Live (1967)

http://www.youtube.com/watch?v=vgcuU_JWuQU

1970-

Kraftwerk "The Man Machine"

http://www.youtube.com/watch?v=3T65NpyfPkQ

1980-

Art of Noise "Paranoimia"

http://www.youtube.com/watch?v=ZEPq0FvFm3g

 



Elhelyezkedési területek:
  • médiaművész 
  • hangtervező
  • hangmérnök


Kapcsolat:

Művészeti Kar

Design és Médiaművészeti Intézet

 

  • 7630 Pécs, Zsolnay Vilmos út 16.
  • email: kovacs.balazs@pte.hu
  • telefonszám: 06-72/501-500 mellék 22878

 

További információk: