Doktori képzés
A képzésről:
Az PTE MK Doktori Iskolája két művészeti területen – képzőművészet és zeneművészet – folytat doktori képzést. A képzés alapjául a JPTE (a PTE jogelődje) Képzőművészeti Mesteriskoláján Magyarországon elsőként indult doktori (DLA) képzés szolgál. Ennek a képzésnek a sajátosságai:
- a képzés a tudományegyetemek doktori szabályainak megfelelően szerveződik.
- a művészeti programok a Doktori Iskola által meghirdetett témákban folynak. Ennek következtében az egyes művészeti területeken belüli, egy-egy jól körülhatárolt témához vagy szemléletmódhoz kapcsolódó specializációk, illetve az arra épülő tematikák jelentik a képzés alapvető karakterét.
- a tudományegyetemi rendszer és a Művészeti Kar MA szintű képzései eleve kínálják az adott művészeti terület hagyományos keretein túlnyúló szempontoknak a képzésbe történő beemelését, az interdiszciplinaritást.
- a Művészeti Kar (és ezen belül a Doktori Iskola) kiemelt jelentőséget tulajdonít a hagyomány szerint markánsan megkülönböztetett és egymástól elszigetelt művészeti területek integrált kutatásának és oktatásának. E szempontból külön is vizsgáljuk a Művészeti Kar által művelt területeknek a képzésben megjelenő koherenciáját. A mesterszintű képzésben már – szakoktól függetlenül, illetve ezek kölcsönhatása révén – megjelenik a különálló művészeti területek közös művelése az új médiák bevonásával.
A doktori képzésre felvett hallgatók továbbtanulása a Doktori Iskolában
A doktori képzésre a doktori iskola által meghirdetett felvételi rend alapján felvett doktorandusz hallgatók képzése folytatódik a Doktori Iskolában. Az Iskola biztosítja számukra a tanterv szerinti elvárások teljesítésének lehetőségét. A Témavezető, a doktori iskola vezetőjének felügyeletével számon tartja a hallgatók előrehaladását. (Félévi beszámoló, folyamatos szakmai, műtermi konzultáció)
A Doktori Iskola oktatási és kutatási programjának szerkezete
A DLA képzés tanterve programonként a gyakorlati alkotó–kutató munka kurzusainak tekintetében eltérő, de képzési követelményrendszerként egységesen megjeleníthetők. A nyolc féléves szakmai alkotó – kutatómunkán kívül a hallgató egyéni programjától függően vesz fel további speciális szakmai, idegen nyelvi, általános- és szakelméleti, a MK, illetve a PTE más karainak kínálatából válogatva és a Témavezető hozzájárulásával.
Felvehet elméleti kurzust más felsőoktatási intézményben is, ha ez programjához szükséges. A hallgató a felvételi vizsgán a Doktori Tanács által elfogadott képzőművészeti/zeneművészeti szakmai programját valósítja meg a szervezett képzés folyamán.
A doktori képzés a tudományterület sajátosságaihoz és a doktorandusz igényeihez igazodó egyéni vagy csoportos felkészítés keretében folyó képzési, kutatási és beszámolási tevékenység, amely képzési és kutatási, valamint kutatási és disszertációs szakaszból áll. A doktori képzés során, a negyedik félév végén, a képzés képzési és kutatási szakaszának lezárásaként és a kutatási és disszertációs szakasz megkezdésének feltételeként komplex vizsgát kell teljesíteni, amely méri, értékeli a tanulmányi, kutatási előmenetelt.
Az 1-4. szemeszter nagy hangsúllyal gyakorlati alkotó-kutatómunkát jelent (1. tantárgycsoport). Ezt kiegészítik az elméleti kutatások. (2. tantárgycsoport.) A kétféle, gyakran összefonódó működés eredményezheti azt a művészeti–tudományos eredményt, amely revelatív jelentőségű lehet. A 4. szemeszter végén, a komplex vizsgán ad erről számot a doktorandusz.
A képzés fő irányait a tantárgyak felsorolása és a részletes tanterv mutatják, mely gyakorlati és elméleti tantárgycsoportokat tartalmaz. A tantárgycsoportokban vannak kötelező és választható tantárgyelemek.
A hallgató az önálló műtermi munka során, egyéni kutatási programja megvalósítása folyamán kísérletező alkotói magatartásformákat próbál ki és sajátít el (Egyéni DLA-program, műtermi alkotás–kutatás) a Témavezetővel konzultálva (Konzultáció a témavezetővel).
Gyakorlati alkotó–kutató munkájáról, a kutatás előrehaladásáról minden félév végére írásbeli beszámolót készít, a felhasznált bibliográfia csatolásával. A „Félévi beszámoló” min. 8000 leütés, max. 16000 leütés.
A beszámoló mellékletként tartalmazza az elkészült művek szakszerű dokumentációját. Képzőművészeknél: Elkészült műtárgyak, kiállítások felsorolása, zeneművészeknél koncertek, hangfelvételek dokumentálása.)
A 8 félév során összesen 240 kreditet kell szerezni. 1-4. szemeszterben 90 kutatási kredit és 50 képzési kredit, az 5-8. szemeszterben 20 kredit a sikeres komplex vizsga, és 80 kutatási kredit. A komplex vizsga anyagát a kötelező elméleti tárgyak, és a hozzájuk tartozó bibliográfia képezi, valamint a hallgató az általános művészetelméleti jártassága. A komplex vizsga másik elméleti része a doktori disszertáció szinopszisa és egy fejezetének prezentációja. A komplex vizsga gyakorlati eleme a művészi tevékenység prezentációja. A komplex vizsgára jelentkezés feltétele a második nyelvből alapfokú komplex nyelvvizsga megléte. A sikeres komplex vizsga értékelése 2 fokozatú: teljesítette/nem teljesítette.
A komplex vizsga menete:
Két részből áll, írásbeli, szóbeli. Jelentkezni a Neptunban kell rá. Sikeres vizsga 20 kreditet ér.
1. Írásbeli:
A DLA komplex vizsga írásbeli részében a bíráló bizottság a DLA-hallgató, a doktori disszertáció megírásához szükséges készségeit vizsgálja; ennek elméletét a „Tudományos írásmű” kurzuson a hallgatók megismerhették, egyéni felkészülők esetében feltételezett ennek tudása.
Vizsgázónak két, egymástól eltérő témájú tanulmányvázlatot kell elkészítenie. (Kerülendők az általános és személyes művészeti projektleírások és a féléves szakmai beszámolók szövegrészletei!)
Az írásműnek három szempontot kell érvényre juttatnia:
(1) Kutatáson kell alapulnia (ez lehet empirikus vagy pusztán a szakirodalmak alapos feldolgozása is),
(2) színvonalas szakirodalomra kell támaszkodnia (a témavázlatnak tartalmaznia kell a bibliográfiát, a tanult könyvészeti adatolásnak megfelelően),
(3) színvonalasan, a tudományos írásmű kommunikációs és etikai normáit betartva kell megírni (logikailag felépítem a gondolatmenetet, érvelek a tézisem/téziseim mellett, lábjegyzetben hivatkozom a szakirodalmakat, egyértelműen elkülönítem a saját mondandómat mások gondolataitól: elkerülöm a plagizálást).
Vizsgázónak fel kell tudnia mutatni, hogy képes önálló szempontok alapján, a szakirodalomban elmerülve, de azt kritikusan kezelve kontextualizálni az adott témát, vagyis képes szövegét közleménykarakterűvé formálni.
A szöveg terjedelme és formai követelménye:
10.000 karakter szóközökkel, lábjegyzetek és bibliográfia nélkül, 12 pontos Times New Roman
2. Szóbeli:
A tavaszi szemeszter vizsgaidőszakban megszervezésre kerülő szóbeli vizsgán,
- a képzőművészek az első két év legsikeresebb műalkotásai közül bemutatnak néhányat
- a zenészek pedig eljátszanak a repertoárból egy a kutatási témájukhoz kapcsolódó művet, melynek kottáját 2 példányban a vizsgabizottságnak a helyszínen átadják. (maximum 10 percben)
A Doktori Iskola tanulmányi és vizsgarendje
Az abszolutórium megszerzéséig a Doktori Iskola és a kari, egyetemi doktori szabályzatok rendelkeznek a fokozatszerzés feltételeiről és követelményeiről. A Doktori Iskolában a kurzusok teljesítésének tekintetében kétértékű (teljesítette/nem teljesítette) értékelés van.
A tanulmányok sikeres befejezéséhez szükség van a 8 félév lezárására összesen 240 kredit megszerzésére.
Az abszolutórium annak dokumentuma, hogy a doktorandusz hallgató a képzés minden tanulmányi kötelezettségének eleget tett.
TANTÁRGYCSOPORTOK ÉS TANTÁRGYAK
1-4. szemeszter
1-4. szemeszterben összesen szerezhető 140 kredit (90 kutatási+50 oktatási).
1. tantárgycsoport: kutatás
Szerezhető 90 kutatási kredit.
- Egyéni DLA program, műtermi alkotás–kutatás
A hallgató önállóan végzett művészi munkája, amely programjának megvalósítását célozza, saját invencióira és a témavezetővel folytatott konzultációkra épül.
Teljesítés feltétele: rendszeres kutatómunka, félévi beszámoló
Kötelező: 1.2.3.4.5.6.7.8. szemeszterben
- Konzultáció a Témavezetővel, személyes munkakapcsolat a Témavezetővel. A hallgató ismétlődő rendszerességgel, bemutatja az egyéni gyakorlati alkotó tevékenység keretében készített munkáit, egyéni szakmai munka főbb irányait, a szükséges technikai kutatásokat vagy stílus-kísérleteket, beszámol a szakirodalmi olvasottságáról.
Teljesítési feltétel: félévi beszámoló, konzultációs napló
Kötelező: 1.2.3.4.5.6.7.8. szemeszterben
- Áthallgatás más belföldi vagy külföldi társintézménynél, vagy saját intézményben (a Témavezető engedélyével). Amennyiben, a Témavezető szükségesnek, és várhatóan eredményesnek ítéli, egy adott periódusban szakmai munkakapcsolat létesülhet a hallgató és a szakma valamely jelentős alkotója között.
Teljesítés: a szakmai tevékenység eredményeinek bemutatása, dokumentálás a félévi beszámolóban
- Szakmai tanulmányút
Múzeumok, gyűjtemények, kiállítások látogatása, szimpózium-, művésztelep- részvétel, jelentős hangversenyek látogatása, mesterkurzus részvétel (bel- és külföldön). Fontos, hogy a választott esemény magas szakmai jelentőséggel bírjon.
Teljesítési feltétel: A szakmai programban történt sikeres részvétel megfelelő igazolása a félévi beszámoló része.
Áthallgatás vagy Szakmai tanulmányút 1-4. félévben egyik 1 alkalommal kötelezően választható.
2. tantárgycsoport: általános és szakelméleti tárgyak
1-4. szemeszter
Szerezhető 50 oktatási kredit.
- Általános és szakelméleti kurzus
Művészetelmélet, művészetszociológia, kutatásmódszertan
Teljesítési feltétel: Kurzuskiírások szerint.
Kötelező. 1.2.3.4. szemeszterben
- Prezentáció
A kötelező szeminárium keretében a szemináriumvezető irányításával a prezentáló hallgató bemutatott előadását követően diskurzus zajlik a látottak hallottak alapján.
Teljesítés feltétele: Prezentáció megtartása és aktív részvétel a szemináriumon
Kötelező: 1.2.3.4. szemeszterben
- Tudományos írásmű
A kurzus felkészítést ad a disszertáció megírásához a tudományos írásmű ismérveinek elsajátításához.
Teljesítési feltétel: Dolgozat írása a kurzusvezetővel egyeztetve
Felvehető a 2. és 4. szemeszterben, de Kötelező a 4. szemeszterben
- Évvégi kiállítás/Koncert szervezés, rendezés, részvétel
2. 4. szemeszterben kötelező
A tantárgy felkészíti a hallgatókat saját egyéni és csoportos kiállításaik, koncertjeik előkészítésére és megvalósítására. Évvégi DLA koncert és évvégi DLA kiállítás.
Teljesítés feltétele: részvétel az eseményen és vállalt részfeladat teljesítése a kurátor/főszervező felé.
Kötelezően választható kurzusok:
A választható kurzusok teszik lehetővé, hogy egy-egy területen elmélyültebb munkát végezzenek a hallgatók speciális területeken oktatói irányítással.
1-4. szemeszterben
- Pedagógiai gyakorlat Témavezető felügyeletével
Célja, hogy a doktorandusz hallgató szerezzen gyakorlati betekintést a művészeti felsőoktatás módszertanába.
Teljesítés: Félévi beszámoló mellékleteként, külső helyszínen végzett gyakorlat külön igazolással lehetséges, Témavezetővel egyeztetve
- Szakelméleti szeminárium
Meghívott előadók által tartott workshop, előadássorozat, angol nyelvű szemináriumok, speciális, periférikus témákat boncoló kurzusok.
5-8. szemeszter
Összesen szerezhető 100 kredit az alábbi bontásban: 20 kredit a sikeres komplex vizsgáért, és 80 kutatási kredit.
- Egyéni DLA program, műtermi alkotás–kutatás, 8 féléven át kötelező. A hallgató önállóan végzett művészi munkája, amely programjának megvalósítását célozza, saját invencióira és a témavezetővel folytatott konzultációkra épül.
Teljesítés feltétele: félévi beszámoló
- Konzultáció a Témavezetővel, kötelező, 8 féléven át, legalább kéthetente, rendszeres személyes munkakapcsolat a Témavezetővel. A hallgató ismétlődő rendszerességgel, bemutatja az egyéni gyakorlati alkotó tevékenység keretében készített munkáit, egyéni szakmai munka főbb irányait, a szükséges technikai kutatásokat vagy stílus-kísérleteket, beszámol a szakirodalmi olvasottságáról.
Teljesítési feltétel: félévi beszámoló, konzultációs napló
- Kutatási beszámoló
A doktorandusz hallgató a konzultációs napokon rendszeres beszámolót ad a kurzus keretében a kurzusvezető és a többi hallgató előtt a kutatási eredményeiről a disszertáció és a mestermunka tekintetében egyaránt. Kötelező az 5. 6. 7. 8. szemeszterben.
Teljesítés feltétele: Kötelező részvétel a kéthetente szervezett alkalmakon. Beszámoló készítése a meghirdetett szeminárium vezetővel egyeztetve.
- Publikáció
5-8. félévben a doktorandusz hallgatók publikációs teljesítése előtérbe kerül. Szemeszterenként, 4-4 kreditet kell szereznie a jelentős kiállítás és koncert szereplésekért, valamint tudományos konferencián való részvételért, előadástartásért. A megjelenésekről igazolást kell beadnia Témavezetője részére a félévi beszámolóban, aki aláírásával igazolja azt az elektronikus nyilvántartásban. Jelentős publikációnak az iskola szervezésén kívüli események számítanak.
TANTERVI Kreditháló 1-4. szemeszter
Kutatási kredit 1-4. szemeszter – összesen 90 kredit
1. szemeszter | 2. szemeszter | 3. szemeszter | 4. szemeszter | |
---|---|---|---|---|
10 kr | 10 kr | 10 kr | 10 kr | Egyéni DLA Program kötelező |
12 kr | 12 kr | 12 kr | 12 kr | Konzultáció Témavezetővel kötelező |
2 kr | 2 kr | 2 kr | 2 kr |
Áthallgatás |
2 kr | 2 kr | 2 kr | 2 kr |
Szakmai tanulmányút |
Kötelező Összesen 90 kr |
Kötelezően választható oktatási kredit: összesen 6 kredit
1. szemeszter | 2. szemeszter | 3. szemeszter | 4. szemeszter | |
---|---|---|---|---|
4 kr | 4 kr | 4 kr | 4 kr |
Általános szakelmélet |
4 kr | 4 kr | 4 kr | 4 kr |
Prezentáció |
4 kr | Tudományos írásmű kötelező 4. szemeszterben | |||
4 kr | 4 kr | Évvégi kiállítás/koncert | ||
összesen kötelező 44 kredit |
TANTERVI Kreditháló
5-8. szemeszter Kutatási kredit 5-8. szemeszter. Összesen 100 kredit (20 kredit komplex vizsga, 80 kredit, kutatás, publikáció)
5. szemeszter | 6. szemeszter | 7. szemeszter | 8. szemeszter | |
---|---|---|---|---|
8 kr | 8 kr | 8 kr | 8 kr | Kutatási beszámoló |
4 kr | 4 kr | 4 kr | 4 kr | Konzultáció Témavezetővel |
4 kr | 4 kr | 4 kr | 4 kr | Egyéni DLA |
4 kr | 4 kr | 4 kr | 4 kr | Publikáció |
20 kr | Komplex vizsga | |||
összesen: 100 kredit |