- Képzésről
- Képzés leírása
- Felvételi információk
- Elhelyezkedés
- Kapcsolat
Ezt a képzést válaszd, hogy zenész szakemberré válj, aki jártas a magyar és nemzetközi zenei, kulturális, illetve tudományos életben is!
Képzés célja:
A képzésünk célja az, hogy olyan zenész szakemberré válj, aki képes a szakképzettsége szerinti magas szintű zeneszerzői, elméleti vagy tudományos tevékenység végzésére a magyar és nemzetközi zenei, kulturális, illetve tudományos életben.
Képzési forma: Nappali Levelező
Költségtérítés összege: NK:800 000 Ft /félév LK:550 000 Ft /félév
Finanszírozás: Állami ösztöndíjas Önköltséges
Képzés indulása: Szeptemberi indulás
A képzés időtartama: 6 félév
Képzés helyszíne(i): Művészeti Kar (7630 Pécs Zsolnay Vilmos út 16.)
Oklevélben szereplő képzettség neve: Elektronikus zenei médiaasszisztens
Képzési jellemzők:
Az Elektronikus Zene és Médiaművészet BA képzés az elektronikus zeneszerzés, hangtervezés és kapcsolódó elektronikus művészetek (installáció, vizuális és újmédia-művészetek) alapjaiba vezeti be a hallgatót. Azoknak ajánljuk, akik elektronikus művészeti és kísérleti zenei formák területén alkotnak, érdeklődési területükhöz háttérismeretet, társművészeti tapasztalatokat és továbblépési lehetőségeket keresnek. A 3 éves (BA) alapképzés a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának kiválóan felszerelt stúdióiban, laborjaiban valamint a szomszédos művészeti képzések adta inspiratív környezetben kap helyet.
A képzés nappali és levelező (állami finanszírozott és költségtérítéses) formában is indul.
Főbb témakörök:
A képzés során az alábbi kurzusok témakörei vezetnek be a számítógépes zene és hangművészet egyes területeibe:
- alapozó ismeretek: filozófia, esztétika, szerzői jog, művészettörténet, zenetörténet, akusztika, zeneelmélet;
- általános szakmai ismeretek: hangszínszolfézs, pszichoakusztika, elektronikus zenei lejegyzés, előadói gyakorlat, kutatás;
- szakmai ismeretek: elektronikus és számítógépes zeneszerzői technikák, számítógépes zenei realizáció (additív szintézis, konkrét zene, fm, live coding stb), stílusgyakorlatok (szalagos és analóg technikák, kortárs zenei formák stb.), sound design (foley, játékhang-tervezés, rádiós gyakorlat stb.), hangszintézis és -analízis.
Részletesen lásd a tantervi hálóban.
Információk:
Az alapképzési szak megnevezése: Alkotóművészet és muzikulógia alapszak / Elektronikus zenei médiaművészet szakirány
Képzési forma:
- magyar nyelvű nappali (állami ösztöndíjas és önköltséges),
- magyar nyelvű levelező (állami ösztöndíjas és önköltséges),
- angol nyelvű nappali (önköltséges)
Szakirányfelelősök: Dr. habil. Kovács Balázs (magyar nyelvű képzési formák), Bolcsó Bálint DLA (angol nyelvű képzés)
Oktatóink:
- Bali János DLA habil. (zeneelmélet)
- Baracskai Zlatko, PhD (hangszintézis Supercollider és Max4Live környezetben)
- Bolcsó Bálint, DLA (zeneszerzés, zeneelmélet)
- Borosi Gábor (stúdiógyakorlat, Live bevezető, workshop-ok)
- Djindji Ergimen (audio-vizuális programozás)
- Ferenci Erazmus (művészeti rádiózás, filmkultúra)
- Gocsál Ákos (fonetika)
- Horváth Gábor (fotó)
- Nikolaus Gerszewski (előadói gyakorlat)
- Kolozsvári Lajos (game sound design)
- Kovács Balázs, PhD, szakirányfelelős (zenei informatika és médiaművészetek, zeneesztétika, kutatás különösképp webaudio)
- Kovács Szilvia (hangművészeti projektek)
- Labus Gida (videóművészet, performansz)
- Laborci Gergely (programozás)
- Márton Péter (szintetizátor-építés)
- Sőrés Zsolt (filmhang, improvizáció)
- Vas Bence, DLA habil. (akusztika)
- Weber Kristóf (számítógépes kottaszerkesztés)
- Danczi Csaba László, PhD (pszichoakusztika)
- Simongáti-Farquhar András (hang-akusztika, matematika)
- Szigetvári Andrea DLA
- Vidovszky László, prof. emeritus
Infrastruktúra:
- 2x stúdió, Genelec monitorokkal (2.1 / 5.1 és sztereó rendszerek)
- 1x multimédia labor, Apple hardverekkel és Genelec monitorokkal
- 1x műhely
- 1x rádióstúdió
- 1x flexibilis szemináriumi helyiség
- analóg és moduláris szintetizátorok, egyéb hangkeltő- és feldolgozó eszközök
A szakirányon készült szakdolgozatok: (a lista nem teljes)
- A hangszín érzékelése és fejlesztése (Pap Ferenc, 2013)
- A lehetetlen zene - Conlon Nancarrow és öröksége (Kiss Rajmund, 2014)
- A Mesterséges Intelligencia kifejlődése, jelentősége és használata az elektronikus zenében (Mozsdényi Péter, 2017)
- A mechanikusan vezérelt hangszerek története (Molnár-Megyeri Róbert, 2013)
- A tér felhasználhatóságának sokszínűsége a zenei kompozíciókban (Sabján Zoltán, 2015)
- A zene és a vizualitás fúziója (Szabó Lajos Sebestyén, 2014)
- Akuzmatikus zene - A konkrét zenétől a hangmint alapú zeneiparig (Molnár Tamás, 2017)
- Az OSC alapjai és művészeti felhasználásának lehetőségei (Kolozsvári Lajos, 2015)
- Generatív zene (Lázár Gábor, 2013)
- Gesztusvezérelt és taktilis hangszerek (Mikolai Martin, 2013)
- Grafikus notációk az elektronikus zene tükrében (Papp Viktorina, 2013)
- Hanghatás - Frekvenciák hatása fizikai testekre (Ciocan Flaviu, 2013)
- Hangszer és elektronika együttműködésének lehetőségei a kortárs komponált és improvizált zenében (Bencsik Gábor, 2017)
- Idő és audio-vizualitás Bill Viola műveinek tükrében (Labus Máté, 2014)
- Mechanikus elektronika mint hangforrás a XXI. század művészetében (Krasz Ádám, 2015)
- Statikusság a zenében (Kiss Barnabás, 2015)
- Valós idejű események zenei jelekké alakítása (Ollári Szabolcs, 2014)
- Vokalitás az elektroakusztikus zenében (Bartha Márk, 2013)
- A hangszín érzékelése és fejlesztése (Pap Ferenc, 2013)
- A lehetetlen zene - Conlon Nancarrow és öröksége (Kiss Rajmund, 2014)
- A Mesterséges Intelligencia kifejlődése, jelentősége és használata az elektronikus zenében (Mozsdényi Péter, 2017)
- A mechanikusan vezérelt hangszerek története (Molnár-Megyeri Róbert, 2013)
- A tér felhasználhatóságának sokszínűsége a zenei kompozíciókban (Sabján Zoltán, 2015)
- A zene és a vizualitás fúziója (Szabó Lajos Sebestyén, 2014)
- Akuzmatikus zene - A konkrét zenétől a hangmint alapú zeneiparig (Molnár Tamás, 2017)
- Az OSC alapjai és művészeti felhasználásának lehetőségei (Kolozsvári Lajos, 2015)
- Generatív zene (Lázár Gábor, 2013)
- Gesztusvezérelt és taktilis hangszerek (Mikolai Martin, 2013)
- Grafikus notációk az elektronikus zene tükrében (Papp Viktorina, 2013)
- Hanghatás - Frekvenciák hatása fizikai testekre (Ciocan Flaviu, 2013)
- Hangszer és elektronika együttműködésének lehetőségei a kortárs komponált és improvizált zenében (Bencsik Gábor, 2017)
- Idő és audio-vizualitás Bill Viola műveinek tükrében (Labus Máté, 2014)
- Mechanikus elektronika mint hangforrás a XXI. század művészetében (Krasz Ádám, 2015)
- Statikusság a zenében (Kiss Barnabás, 2015)
- Valós idejű események zenei jelekké alakítása (Ollári Szabolcs, 2014)
- Vokalitás az elektroakusztikus zenében (Bartha Márk, 2013)
A szakhoz kapcsolódó művészeti projektek:
- PhotoSynth: önellátó elektronikus művészeti szimpózium, 2018. június
- 143fok: hallgatók által szervezett koncertsorozat
- Periszkóp Rádió: egy művészeti és rétegzenei internetes médium
- Elektronikai bütykölde: periodikusan jelentkező műhelyfoglalkozás kisiskolásoknak
- Médiaművészeti alkotótelepek: 2008-2013. között rendezett alkotótelepek különböző városokban. Azóta a Hangfarm projekt keretében folytatjuk ezt a sorozatot.
- Kreatív zenei és médiaművészeti műhely: négy részből álló műhelysorozat kortárs elektronikus zenei tárgykörben
- Hangfarm kiállítóhely és alkotótelep
- Makker makerspace
- Khaos ex Machina modulok
- EzmBA 10 retrospektív válogatáslemez
Jelenlegi és végzett hallgatóink weboldalai: (a lista gyűjtés-bővítés alatt)
- Bartha Márk: https://barthamark.com/
- Camara Issiaga: https://soundcloud.com/luvtoshima/, https://soundcloud.com/hisnamesiaga
- Irsik Bence: https://www.behance.net/irsikbence
- Kelemen Márton: https://soundcloud.com/m-rton-kelemen/
- Krasz Ádám: http://www.kraszadam.hu/
- Labus Máté: http://labus.hu/
- Lázár Gábor: http://gaborlazar.com/
- Lőrinczi Áron: https://soundcloud.com/obwigszyh
- Mikolai Martin: https://soundcloud.com/s_olbricht
- Molnár Tamás: https://soundcloud.com/normaltamas
- Nagy Roland: https://faustomercier.bandcamp.com/
- Ollári Szabolcs: https://soundcloud.com/untitled-ninetynine
További információk:
- ezmba a facebook-on: https://www.facebook.com/ezmba
- soundcloud csatorna: https://soundcloud.com/ezmba-pte
- 143fok a facebook-on: https://www.facebook.com/143fok
Válogatás hallgatóink munkáiból:
A képzés indításának tizedik évfordulójára 2020-ban megjelent az EzmBA 10 címet viselő válogatáslemez, ami széles merítést mutat a nálunk tanuló és végzett hallgatók jelenlegi és egykori munkájából. Itt meghallgatható, megvásárolható:
Szakirányok, specializációk:
Elektronikus zenei médiaművészet specializáció
Ösztöndíjak:
Ösztöndíjak a Művészeti Karon »
Felvételi információk, jelentkezési feltételek:
A weboldalunkon https://art.pte.hu/hu képet kaphatnak a karon folyó munkáról, látogassanak el a nyílt napokra, az előkészítő foglalkozásokra. Ezen túlmenően pedig olvassák el az irodalomjegyzékben szereplő munkákat és hallgassák meg a műjegyzékben szereplő alkotásokat.
A szak olyan középiskolát (szakközépiskola vagy gimnázium) végzett, érettségit szerzett hallgatókat tud fogadni, akik alapvető művészeti (különösen zenei) és számítástechnikai ismeretekkel rendelkeznek, érdeklődésük pedig az elektroakusztikus zene és a médiaművészetek felé irányul.
Felvételi követelmények
A felvételi vizsga részei: alkalmassági vizsga, gyakorlati vizsga.
a. alkalmassági vizsga összetétele
Írásbeli: alkalmassági teszt (halláskészség, általános intelligencia, érdeklődési terület felmérése).
Szóbeli: szabadon választott saját zenei alkotás bemutatása. A bemutatott munka hossza maximálisan 5 perc lehet, és kérjük wav vagy jó minőségű mp3 formátumban kell hozni.
b. gyakorlati vizsga összetétele
Írásbeli vizsga (teszt: általános zenei és kortárs zenei/művészeti és számítógépes ismeretek; esszé: műelemzés előre megadott zenedarabok nyomán)
Szóbeli vizsga: gyakorlati feladat megoldása és a vizsgán készített gyakorlati feladat bemutatása
Szóbeli vizsga: portfólió (az eddigi alkotói munka) bemutatása hangfelvételek, projektfile-k és alkotói folyamatdokumentáció alapján
Felvételi pontszámítás
szakmai alkalmassági vizsga: megfelelt/nem felelt meg
gyakorlati vizsga: 200 pont
írásbeli vizsga: 60 pont
szóbeli vizsga: gyakorlati feladat megoldása és a vizsgán készített gyakorlati feladat bemutatása: 80 pont
szóbeli vizsga: eddigi alkotói munka bemutatása: 60 pont
A felvételi vizsgán összesen 200 pont szerezhető, a megszerzett összpontszám kétszerezésével alakul ki a végleges pontszám. Középiskolából hozott pontok beszámítására, illetve az előző évben letett vizsgák beszámítására nincs lehetőség.
Alkalmassági időpont: 2024.03.11-07.10. díj: 3000 Ft
Gyakorlati időpont: 2024.03.11-07.10.
A felvételi eljárással kapcsolatos tudnivalók (jelentkezési határidők stb.) a felvi.hu oldalon találhatók.
Felvételi-olvasmánylista
Kötelező olvasmány:
Ignácz Ádám, "Gépek zenéje. Adalékok az elektronikus zene előtörténetéhez (1900-1930). Elméletek, kompozíciók, hangszerek", In: Médium, hang, esztétika - Zeneiség a mediális technológiák korában,szerk. Batta Barnabás, Szeged, Univ Kiadó, 2009. pp. 22-40.
Szigetvári Andrea, Az elektroakusztikus és számítógépes zene története és irodalma - Jegyzetek, fordítások, szövegek. Elérhető online úton itt:
http://mumia.art.pte.hu/mmi/szovegek/SzigetvariA_Elektroakusztikuszene.pdf
Kömlődi Ferenc – Pánczél Gábor, Mennyek Kapui – az elektronikus zene évtizede, digitális kiadás, Budapest-Los Angeles, 2009, 1. fejezet, pp. 17-112., elérhető online itt: http://www.recreation.hu/villanynaplo/mennyek-kapui-letoltes/
Michael Nyman, Experimentális zene: Cage és utókora, ford. Pintér Tibor, Budapest, Magyar Műhely, 2005.
Újmédia-művészet, szerk. Mark Tribe és Reena Jana, ford. Beöthy Balázs, Taschen/Vince, 2007.
Chris Middleton, Kreatív digitális zene és hang – Házi zenestúdiók átfogó kézikönyve, ford. Belényesi Viktor, Budapest, Scolar, 2007
Beke László, Műalkotások elemzése - a gimnázium I-III. osztálya számára, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999
Lukin László-Ugrin Gábor, Ének-zene: a gimnázium I-III. osztálya számára, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995
Dési Imre – Nagy Imre, Informatikai fogalmak kisszótára, Budapest, Korona Kiadó, 2001
Ajánlott olvasmány:
Pongrácz Zoltán, Az elektronikus zene, Budapest, 1980.
Médium, hang, esztétika - Zeneiség a mediális technológiák korában, szerk. Batta Barnabás, Szeged, Univ Kiadó, 2009.
Narratívák 7. – Elbeszélés, játék és szimuláció a digitális médiában, szerk. Fenyvesi Kristóf és Kiss Miklós, Budapest, Kijárat Kiadó, 2008.
Sáry László, Kreatív zenei gyakorlatok, Pécs, Jelenkor, 1999.
John Cage, A csend – Válogatott írások, ford.: Weber Kata, Pécs: Jelenkor, 1994.
EzmBA műjegyzék a gyakorlati vizsgára való felkészüléshez
1920-
Saint-Saëns: "Le cygne", Clara Rockmore - Theremin
http://www.youtube.com/watch?v=pSzTPGlNa5U&feature=PlayList&p=D33DF0785B...
1940-
Pierre Schaeffer - "etude aux chemins de fer"
http://www.youtube.com/watch?v=N9pOq8u6-bA
1950-
John Cage: "4'33''" (1952)
http://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd7SY
Karlheinz Stockhausen "Studie II" (1954)
http://www.youtube.com/watch?v=hXqvBvOXV3U&feature=related
Edgard Varèse and Le Corbusier: "Poème-Electronique" (1958)
http://www.youtube.com/watch?v=QBQsym_G82Q
Iannis Xenakis: Concret PH II (1958)
http://www.youtube.com/watch?v=92mMCqHfZMQ
1960-
Max Matthews "Bicycle Built for Two" (1961)
http://www.youtube.com/watch?v=qoqEC2mLYyE
The Velvet Underground - "Venus in Furs" - Live (1967)
http://www.youtube.com/watch?v=vgcuU_JWuQU
1970-
Kraftwerk "The Man Machine"
http://www.youtube.com/watch?v=3T65NpyfPkQ
1980-
Art of Noise "Paranoimia"
http://www.youtube.com/watch?v=ZEPq0FvFm3g
- médiaművész
- hangtervező
- hangmérnök
Művészeti Kar
Design és Médiaművészeti Intézet
- 7630 Pécs, Zsolnay Vilmos út 16.
- email: kovacs.balazs@pte.hu
- telefonszám: 06-72/501-500 mellék 22878
További információk:
- Művészeti Kar honlapja: https://art.pte.hu/hu
- soundcloud csatorna: https://soundcloud.com/ezmba-pte
- ezmba a facebook-on: https://www.facebook.com/ezmba
- 143fok a facebook-on: https://www.facebook.com/143fok