MK Filmklub - Chantal Akerman: Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő u. 23. (1975)
Chantal Akerman: Jeanne Dielman, 1080 Brüsszel, Kereskedő utca 23.
(Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles, színes, feliratos belga-francia filmdráma, 200 perc, 1975)
Az 1975-ben bemutatott "Jeanne Dielman" valós idejű tanulmány egy középkorú özvegyről, aki kamasz fiával él egy apró brüsszeli lakásban. Akerman a nő mindennapos teendőit mutatja be, és közben kiderül, hogy alkalmi prostitúcióval keresett pénzből fedezi a maga és fia megélhetését.
2022-ben a Sight and Sound, a brit filmintézet folyóirata által összeállított legjobb filmek listáján az első helyet kapta Akerman feminista alapműve. A listát korábban negyven éven keresztül Orson Welles "Aranypolgára" (Citizen Kane) vezette egészen 2012-ig, amikor a címet átvette Alfred Hitchcock "Szédülés" (Vertigo) című filmje.
Irodalom:
Darida Veronika: Csendes összeomlás - Chantal Akerman: Jeanne Dielman - Filmvilág 2021/6 - https://filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=14928
Pálos György: Az ellenállhatatlan tekintet - Chantal Akerman pályaképe
https://magyarnarancs.hu/film2/az-ellenallhatatlan-tekintet-255416
Alexandra Para: Chantal Akerman: Sajátos hang a női/feminista moziban - https://filmtett.ro/cikk/chantal-akerman-sajatos-hang-a-noi-feminista-moziban
Marsha Kinder: Reflections on "Jeanne Dielman", Film Quarterly , Summer, 1977, Vol. 30, No. 4, https://www.jstor.org/stable/pdf/1211576.pdf
Chantal Akermanss films: a dossier - Compiled and introduced by Angela Martin, Feminist Review , 1979, No. 3 (1979), pp. 24-47
https://www.jstor.org/stable/pdf/1394708.pdf
Margulies, Ivone: Nothing happens: Chantal Akerman's hyperrealist everyday, Duke University Press, Durham, 1996
https://www.jstor.org/stable/j.ctv123x68q?turn_away=true
Gendered frames, embodied cameras: Varda, Akerman, Cabrera, Calle, and Maïwenn, Fairleigh Dickinson University Press ; 2014
https://newprairiepress.org/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1873&context=sttcl