Ugrás a tartalomra

EZMBA diplomakoncert és vizsgabemutató (2022-05-30)

Az esemény ideje:   -  

 

Program:

  • A diplomakoncertek előtt 15:30-tól: 143fok - Irsik Bence Improvizációs gyakorlatok c. kurzusának vizsgabemutatója
  • Asztalos Alex: Homage to Earle Brown
  • Frank L. Kornél: Borostyán

 

Asztalos Alex: Homage to Earle Brown (25 perc)
3d nyomtató által generált hangok digitális hangprocesszálása Earle Brown grafikus kottájának szabad interpretációja egy 3D nyomtató által realizálva. A gép egy új algoritmikus színezetben adja elő a notációt, mely által generált hangokat élőben, a digitális hangprocesszálás által, véletlenszerűsített paraméterek segítségével tovább árnyal a számítógép. Az interpretációval szeretnék Zándoki Andrásra, elhunyt szaktársunkra emlékezni, aki először valósította meg Earle Brown művét egy interaktív, három dimenziós térben.

 

Frank L. Kornél: Borostyán (20 perc)
Fix média kompozíció, összegyűjtött hangmintákra készült kotta realizációja.

"A borostyán ógörög neve elektron (ἤλεκτρον). Az elektrosztatikusság jelenségét William Gilbert (1544-1603) a borostyánhoz hasonlította és azt electricus-nak nevezte el. Jóval később Joseph John Thompson (1856-1940) angol fizikus összekötötte a borostyán ógörög nevét a negatív töltés elemi részecskéjével - létrejött az elektron, mint természettudományi terminus. Az elektron szó két értelmezhető jelensége nagyon eltér egymástól: az egyik egy szerves fosszília, ami fix akárcsak egy kavics, és teljes léte statikus; a másik egy végtelenül apró és rettenetesen gyorsan mozgó részecske, ami a világunk egyik legkisebb alkotóeleme. Egy teljesen egyedi, szerves anyag, ami mégis egy szervetlen ásványi anyagra hasonlít. A zeneszerzésben a hanggyűjtés és -szintetizálás más gondolkodást igényel, mint a kompozíció strukturális felépítése (angolul: arrangement), és sokszor meggátol a haladástól a kétféle gondolkodásmód közötti folyamatos ugrálás. Tanulmányaim során folyamatosan változott a munkafolyamatom, és ezáltal a két alkotói gondolkodás egyre inkább eltávolodott egymástól, mind a könnyűzenei és a kísérleti műveimben is. Egyre jobban elkezdett érdekelni a 20. századi konkrét zenei gondolkodás és munkafolyamat, és észrevettem, hogy gyorsabban és jobb eredményekkel tudtam dolgozni úgy, hogy elválasztom az alapanyag készítésének és a mű ősszerakásának a fázisait. A Borostyánkő című darabom ennek a munkafolyamatnak egy nagyobb terjedelmű kísérleti eredménye. Célom az volt, hogy egy hallgatók számára is érdekes darabot hozzak létre, méghozzá olyan eszközökkel amikhez ingyenesen hozzá lehet férni. Ez utóbbi számomra azért volt fontos, mert biztos vagyok benne, hogy több embernek kelti fel az érdeklődését egy projekt, ha a koncert - vagy egyéb tapasztalás - után ő maga is képes ugyanazokkal az eszközökkel kísérletezni."

FB: https://www.facebook.com/events/531484581852303