JAZZ – OSZTATLAN TANÁRI SZAKIRÁNYOK
JAZZ – OSZTATLAN TANÁRI SZAKIRÁNYOK (2025)
A FELVÉTELI VIZSGA RÉSZEI:
1. Zenei-elméleti alkalmassági vizsga
2. Főtárgyvizsga
1. ZENEI-ELMÉLETI ALKALMASSÁGI VIZSGA minden szakirányon kötelező. A vizsga az írásbeli résszel kezdődik az összes jelentkező együttes részvételével, majd az egyéni vizsgarészek következnek.
ZENEELMÉLET ÍRÁSBELI VIZSGA
Kérjük a jelentkezőket, hogy ceruzát és radírt hozzanak magukkal, kottapapírt az intézmény biztosít mindenki számára!
Várható időtartam: 1,5 - 2 óra
Tartalmi útmutató a felkészüléshez:
I. Skálák és modusaik felismerése, illetve hallás utáni leírása háromszori eljátszás után:
- Pentaton skála
- Modális skálák
- Moll skálák (természetes, összhangzatos, dallamos)
- Egészhangú skála (csak felismerés és leírás, modusok nélkül)
- Fél-egész / egész-fél distancia skálák
II. Akkordok felismerése és hallás utáni leírása háromszori eljátszás után:
- Hármashangzatok és fordításaik
- Négyeshangzatok alaphelyzetben: major7, domináns7, moll7, moll major7, bővített kvintű domináns7, bővített kvintű major7, szűkített kvintű major7, félszűkített és szűkített szeptimakkord
- Négyeshangzatok klasszikus fordításokban (kvintszext, terckvart, szekund):
domináns7, major7, moll major7, moll7, félszűkített szeptimakkord („Ti-akkord”)
III. Dictando:
- Egy max. 8 ütemes, esetleg moduláló, egyszólamú dallam hallás utáni leírása
- Egy max. 8 ütemes, kétszólamú, közepes nehézségű, klasszikus dallam hallás utáni leírása
ZENEELMÉLET SZÓBELI VIZSGA
- Egy, a vizsgán kijelölt jazz standard darab harmóniai-formai ismertetése, elemzése röviden
ZONGORA KÖTELEZŐ
Megjegyzés: a jazz-zongora szakirányra jelentkezőknek ezt a vizsgát nem kell teljesítenie!
- Az elmélet írásbeli vizsga anyagában szereplő összes harmónia (fordításokkal) és skála zongorán való bemutatása, több hangról is
- A jazzben frekventált „II-V-I”- kadencia eljátszása jazzes akkordátalakításokkal, legalább hat, lehetőség szerint 12 hangnemben. Javasolt akkord-kiterjesztések: II. fok: m79; V. fok: dom13; I. fok: maj79 vagy dúr69
2. FŐTÁRGYVIZSGA
JAZZBŐGŐ SZAKIRÁNY
Klasszikus bőgő:
- Egy etűd vagy tetszőleges előadási darab bemutatása szólóban
- A jazzben gyakran használt skálák és harmóniabontások a VII. fekvésig
Jazzbőgő:
- Két, eltérő karakterű és tempójú jazz standard bemutatása a nagybőgőre kidolgozott változatban. Formai követelmények: téma – kíséret – improvizáció - téma. A harmonizáció szabadon alakítható, saját ötletek beépítésével, de a jazz-idióma keretén belül maradva!
- Legalább 10 - 15 közismert jazz standard repertoárszerű ismerete (téma, kíséret), eredeti (nem egyéni) harmonizációval. A lista összeállításánál javasolt a ritmikai-stiláris sokszínűség (swing, bossa nova, waltz, ballada, etc.).
- Dúr és moll blues-kíséret, több hangnemben és tempóban (pl. F, C, Bb, G, etc.)
- Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) egy rövid, teljesen szabad improvizáció, műfaji és stiláris kötöttségek nélkül.
- Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) páratlan ritmus(ok) beépítése a repertoár egyik tetszőleges darabjába (5/8, 5/4, 7/8, 7/4, etc.).
Lehetőség van arra is, hogy a vizsgát a szabad improvizációval kezdje a jelentkező, mintegy bemutatkozásként, - ez bemelegítés és ráhangolódás céljából is kiváló lehet. Kérjük, hogy az első két pontban szereplő darabokat (két kidolgozott darab és 10-15 standard-repertoár) az alkalomra hozott vizsgalapon feltüntetni szíveskedjen! A jazz nagybőgő vizsgára ritmus-szekciót az intézmény biztosít a jelentkező számára.
JAZZDOB SZAKIRÁNY
Klasszikus ütőhangszer:
- Egy szabadon választott darab eljátszása Charley Wilcoxon Modern Rudimental Swing Solos for the Advanced Drummer c. könyvéből
Jazzdob:
- Játék ritmusszekcióval: két szabadon választott darab eljátszása zongorával és bőgővel.
- a két darab különböző stílusú legyen: pl. swing, jazz ballada, latin (bossa nova, samba, afro-cuban), funk vagy jazz-rock;
- legyenek különböző metrumokban: pl. páros és/vagy páratlan (5/8, 5/4, 7/8, 7/4 stb.);
- használjon többféle verőt: pl. dobverő, seprű, egyedi verő;
- az egyik darabban legyen trading (hangszerek közti improvizáció 4, 8, 12, 16 és/vagy 32 ütemekben a darab struktúráját követve, "zenei párbeszéd")
- Egy 16-32 ütemnyi teljes dobfelszerelésre írt ritmusanyag olvasása kottából (kíséretekből és szólórészletekből)
- 3-4 perces rögtönzött, szabad dobszóló
- Opcionális: játék swing, funk vagy jazz-rock stílusú play-along felvételre
A vizsgázó szabadon választhat, melyik feladattal kezd a vizsgán. A ritmusszekciót az intézmény biztosítja a jelentkező számára.
A „játék ritmusszekcióval” pontban szereplő két darabot kérjük a vizsgalapon feltüntetni.
Ajánlott irodalom (JAVÍTOTT!):
Charley Wilcoxon: The All-American Drummer 150 Rudimental Solos
John Pickering: Drummer's Cookbook
Ted Reed: Progressive Steps to Syncopation for the Modern Drummer
Gary Chester: The New Breed Edition: Systems for the Development of Your Own Creativity
JAZZÉNEK SZAKIRÁNY
Klasszikus ének:
- 2 műdal előadása különböző zenei korszakokból
Jazzének:
- 10 közismert jazz standard repertoárszerű ismerete: angol nyelven előadva, legalább 3 darabban scat rögtönzéssel. Elvárás a ritmikai és stiláris sokszínűség (blues, swing, bossa-nova, waltz, ballada, bebop stb.).
- Egy teljesen szabadon választott jazz-kompozíció előadása, stilisztikai megkötések nélkül (Lehet saját kompozíció is, de nem elvárás.)
- Spontán improvizációs gyakorlat egyszerű harmónia-menetre, helyben megadott instrukciók alapján
Kérjük, hogy az első két pontban szereplő darabokat (tíz standard és szabadon választott) az alkalomra hozott vizsgalapon feltüntetni szíveskedjen!
A vizsgára zongorakíséretet az intézmény biztosít a jelentkező számára.
JAZZ-ZONGORA SZAKIRÁNY
Klasszikus zongora:
- Egy szabadon választott darab J. S. Bach: Das wohltemperierte Klavier c. művéből (prelúdium és fúga!), vagy a partitákból, szvitekből
- Egy szabadon választott romantikus zongoradarab (Schumann, Chopin, Mendelssohn, Liszt stb.)
- Egy szabadon választott darab Bartók „Mikrokozmosz” c. művének V. vagy VI. kötetéből.
Jazz-zongora:
- Két, eltérő karakterű és tempójú jazz standard bemutatása a zongorára, mint szólóhangszerre kidolgozott változatban. Formai követelmények: bevezetés, téma, improvizáció, téma visszatérés, befejezés. A harmonizáció szabadon alakítható, saját ötletek beépítésével, de a jazz-idióma keretén belül maradva. A harmonizáció tágfekvésű akkordokat is kell, hogy tartalmazzon!
Legalább 10 közismert jazz standard repertoárszerű ismerete (téma és rögtönzés), eredeti (nem egyéni) harmonizációval. A darabokat kívülről kell eljátszani, a bal kézben blokk-akkord-kísérettel. Opcionálisan ingabasszussal („stride”) vagy „walking bass”-szel is lehet kísérni a témát vagy az improvizációt. A lista összeállításánál javasolt a ritmikai-stiláris sokszínűség (swing, bossa nova, waltz, ballada, etc.).
Dúr és moll blues-játék (improvizáció akkordkísérettel, akár play-along felvételre is), több hangnemben (F, C, Bb, G, etc.)
Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) egy rövid, teljesen szabad improvizáció, műfaji és stiláris kötöttségek nélkül.
Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) páratlan ritmus(ok) beépítése a repertoár egyik tetszőleges darabjába.
Lehetőség van arra is, hogy a vizsgát a szabad improvizációval kezdje a jelentkező, mintegy bemutatkozásként, − ez bemelegítés és ráhangolódás céljából is kiváló lehet.
Kérjük, hogy az első két pontban szereplő darabokat (két kidolgozott szolisztikus darab és tíz standard-repertoár) az alkalomra hozott vizsgalapon feltüntetni szíveskedjen!
Az alkalmassági vizsga értékelése: "megfelelt" vagy "nem felelt meg".
Amennyiben a zenei-elméleti alkalmassági vizsga bármely része eredménytelenül zárul, úgy az alkalmassági vizsga értékelése a „nem felelt meg” értékelést kapja. A főtárgyvizsgán max. 200 pont szerezhető, amely kétszereződik.
Minden szakirányra érvényes információ:
Az alkalmassági vizsga vizsgadíjának befizetésének módjáról a vizsgára való behívólevélben kap tájékoztatót a felvételiző.
A vizsgadíj befizetésének igazolását az alkalmassági vizsga regisztrációjakor kell bemutatni.
A gyakorlati vizsgára nem kell újabb vizsgadíjat fizetni.