JAZZ – OSZTATLAN TANÁRI SZAKIRÁNYOK
JAZZ – OSZTATLAN TANÁRI SZAKIRÁNYOK (2025)
A FELVÉTELI VIZSGA RÉSZEI:
1. Zenei-elméleti alkalmassági vizsga
2. Főtárgyvizsga
1. ZENEI-ELMÉLETI ALKALMASSÁGI VIZSGA
Minden szakirányon kötelező. A vizsga az írásbeli résszel kezdődik az összes jelentkező együttes részvételével, majd az egyéni vizsgarészek következnek.
ZENEELMÉLET ÍRÁSBELI VIZSGA
Kérjük a jelentkezőket, hogy ceruzát és radírt hozzanak magukkal, kottapapírt az intézmény biztosít mindenki számára!
Várható időtartam: 1,5 - 2 óra
Tartalmi útmutató a felkészüléshez:
I. Skálák és modusaik felismerése, illetve hallás utáni leírása háromszori eljátszás után:
- pentaton skála
- modális skálák
- moll skálák (természetes, összhangzatos, dallamos)
- egészhangú skála (csak felismerés és leírás, modusok nélkül)
- fél-egész / egész-fél distancia skálák
II. Akkordok felismerése és hallás utáni leírása háromszori eljátszás után:
- hármashangzatok és fordításaik
- négyeshangzatok alaphelyzetben: major7, domináns7, moll7, moll major7, bővített kvintű domináns7, bővített kvintű major7, szűkített kvintű major7, félszűkített és szűkített szeptimakkord
- négyeshangzatok klasszikus fordításokban (kvintszext, terckvart, szekund): domináns7, major7, moll major7, moll7, félszűkített szeptimakkord („Ti-akkord”)
III. Dictando:
- egy max. 8 ütemes, esetleg moduláló, egyszólamú dallam hallás utáni leírása
- egy max. 8 ütemes, kétszólamú, közepes nehézségű, klasszikus dallam hallás utáni leírása
ZENEELMÉLET SZÓBELI VIZSGA
- egy, a vizsgán kijelölt jazz standard darab harmóniai-formai ismertetése, elemzése röviden
ZONGORA KÖTELEZŐ
Megjegyzés: a jazz-zongora szakirányra jelentkezőknek ezt a vizsgát nem kell teljesítenie!
- az elmélet írásbeli vizsga anyagában szereplő összes harmónia (fordításokkal) és skála zongorán való bemutatása, több hangról is
- A jazzben frekventált „II-V-I”- kadencia eljátszása jazzes akkordátalakításokkal, legalább hat, lehetőség szerint 12 hangnemben. Javasolt akkord-kiterjesztések: II. fok: m79; V. fok: dom13; I. fok: maj79 vagy dúr69
2. FŐTÁRGYVIZSGA
JAZZBŐGŐ SZAKIRÁNY
Klasszikus bőgő:
- egy etűd vagy tetszőleges előadási darab bemutatása szólóban
- a jazzben gyakran használt skálák és harmóniabontások a VII. fekvésig
Jazzbőgő:
- Két, eltérő karakterű és tempójú jazz standard bemutatása a nagybőgőre kidolgozott változatban. Formai követelmények: téma – kíséret – improvizáció - téma. A harmonizáció szabadon alakítható, saját ötletek beépítésével, de a jazz-idióma keretén belül maradva!
- Legalább 10 - 15 közismert jazz standard repertoárszerű ismerete (téma, kíséret), eredeti (nem egyéni) harmonizációval. A lista összeállításánál javasolt a ritmikai-stiláris sokszínűség (swing, bossa nova, waltz, ballada, etc.).
- Dúr és moll blues-kíséret, több hangnemben és tempóban (pl. F, C, Bb, G, etc.)
- Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) egy rövid, teljesen szabad improvizáció, műfaji és stiláris kötöttségek nélkül.
- Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) páratlan ritmus(ok) beépítése a repertoár egyik tetszőleges darabjába (5/8, 5/4, 7/8, 7/4, etc.).
Lehetőség van arra is, hogy a vizsgát a szabad improvizációval kezdje a jelentkező, mintegy bemutatkozásként, - ez bemelegítés és ráhangolódás céljából is kiváló lehet.
Kérjük, hogy az első két pontban szereplő darabokat (két kidolgozott darab és 10-15 standard-repertoár) az alkalomra hozott vizsgalapon feltüntetni szíveskedjen!
A jazz nagybőgő vizsgára ritmus-szekciót az intézmény biztosít a jelentkező számára.
JAZZDOB SZAKIRÁNY
Klasszikus ütőhangszer:
- Egy szabadon választott darab eljátszása Charley Wilcoxon Modern Rudimental Swing Solos for the Advanced Drummer c. könyvéből
Jazzdob:
- Játék ritmusszekcióval: két szabadon választott darab eljátszása zongorával és bőgővel.
- a két darab különböző stílusú legyen: pl. swing, jazz ballada, latin (bossa nova, samba, afro-cuban), funk vagy jazz-rock;
- legyenek különböző metrumokban: pl. páros és/vagy páratlan (5/8, 5/4, 7/8, 7/4 stb.);
- használjon többféle verőt: pl. dobverő, seprű, egyedi verő;
- az egyik darabban legyen trading (hangszerek közti improvizáció 4, 8, 12, 16 és/vagy 32 ütemekben a darab struktúráját követve, "zenei párbeszéd")
- Egy 16-32 ütemnyi teljes dobfelszerelésre írt ritmusanyag olvasása kottából (kíséretekből és szólórészletekből)
- 3-4 perces rögtönzött, szabad dobszóló
- Opcionális: játék swing, funk vagy jazz-rock stílusú play-along felvételre
A vizsgázó szabadon választhat, melyik feladattal kezd a vizsgán. A ritmusszekciót az intézmény biztosítja a jelentkező számára.
A „játék ritmusszekcióval” pontban szereplő két darabot kérjük a vizsgalapon feltüntetni.
Ajánlott irodalom:
Ted Reed: Progressive Steps to Syncopation for the Modern Drummer
Charley Wilcoxon: Modern Rudimental Swing Solos for the Advanced Drummer
John Pickering: Drummer's Cookbook
JAZZÉNEK SZAKIRÁNY
Klasszikus ének:
- 2 műdal előadása különböző zenei korszakokból
Jazzének:
- 10 közismert jazz standard repertoárszerű ismerete: angol nyelven előadva, legalább 3 darabban scat rögtönzéssel. Elvárás a ritmikai és stiláris sokszínűség (blues, swing, bossa-nova, waltz, ballada, bebop stb.).
- egy teljesen szabadon választott jazz-kompozíció előadása, stilisztikai megkötések nélkül (Lehet saját kompozíció is, de nem elvárás.)
- spontán improvizációs gyakorlat egyszerű harmónia-menetre, helyben megadott instrukciók alapján
Kérjük, hogy az első két pontban szereplő darabokat (tíz standard és szabadon választott) az alkalomra hozott vizsgalapon feltüntetni szíveskedjen!
A vizsgára zongorakíséretet az intézmény biztosít a jelentkező számára.
JAZZ-ZONGORA SZAKIRÁNY
Klasszikus zongora:
- egy szabadon választott darab J. S. Bach: Das wohltemperierte Klavier c. művéből (prelúdium és fúga!), vagy a partitákból, szvitekből
- egy szabadon választott romantikus zongoradarab (Schumann, Chopin, Mendelssohn, Liszt stb.)
- egy szabadon választott darab Bartók „Mikrokozmosz” c. művének V. vagy VI. kötetéből.
Jazz-zongora:
- Két, eltérő karakterű és tempójú jazz standard bemutatása a zongorára, mint szólóhangszerre kidolgozott változatban. Formai követelmények: bevezetés, téma, improvizáció, téma visszatérés, befejezés. A harmonizáció szabadon alakítható, saját ötletek beépítésével, de a jazz-idióma keretén belül maradva. A harmonizáció tágfekvésű akkordokat is kell, hogy tartalmazzon!
- Legalább 10 közismert jazz standard repertoárszerű ismerete (téma és rögtönzés), eredeti (nem egyéni) harmonizációval. A darabokat kívülről kell eljátszani, a bal kézben blokk-akkord-kísérettel. Opcionálisan ingabasszussal („stride”) vagy „walking bass”-szel is lehet kísérni a témát vagy az improvizációt. A lista összeállításánál javasolt a ritmikai-stiláris sokszínűség (swing, bossa nova, waltz, ballada, etc.).
- Dúr és moll blues-játék (improvizáció akkordkísérettel, akár play-along felvételre is), több hangnemben (F, C, Bb, G, etc.)
- Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) egy rövid, teljesen szabad improvizáció, műfaji és stiláris kötöttségek nélkül.
- Plusz pontot jelent (de nem kötelező!) páratlan ritmus(ok) beépítése a repertoár egyik tetszőleges darabjába.
Lehetőség van arra is, hogy a vizsgát a szabad improvizációval kezdje a jelentkező, mintegy bemutatkozásként, − ez bemelegítés és ráhangolódás céljából is kiváló lehet.
Kérjük, hogy az első két pontban szereplő darabokat (két kidolgozott szolisztikus darab és tíz standard-repertoár) az alkalomra hozott vizsgalapon feltüntetni szíveskedjen!
Az alkalmassági vizsga értékelése: "megfelelt" vagy "nem felelt meg".
Amennyiben a zenei-elméleti alkalmassági vizsga bármely része eredménytelenül zárul, úgy az alkalmassági vizsga értékelése a „nem felelt meg” értékelést kapja.
A főtárgyvizsgán max. 200 pont szerezhető, amely kétszereződik.
Minden szakirányra érvényes információ:
Az alkalmassági vizsga vizsgadíjának befizetésének módjáról a vizsgára való behívólevélben kap tájékoztatót a felvételiző.
A vizsgadíj befizetésének igazolását az alkalmassági vizsga regisztrációjakor kell bemutatni.
A gyakorlati vizsgára nem kell újabb vizsgadíjat fizetni.