BARÁTI Kristóf hegedűművész és Zarina SHIMANSKAYA zongoraművész szonátaestje
„Baráti Kristóf nem csak a mai, de több generáció legtehetségesebb hegedűse. Igazi szólista!” (Ida Haendel)
„Hozzá fogható tehetség évtizedenként, sőt generációnként jó, ha egy akad." (Fanfare)
Igazi, sokoldalú kamarazenélést kínál ez az este. A sokoldalúság persze nem a külsőségekben, hanem a zenei tartalomban keresendő. A hegedű-zongora szonátapáros a Mozart-korszaktól napjainkig az egyik legtöbbet foglalkoztatott formáció annak ellenére, hogy a két hangszer illeszkedése akusztikai értelemben felvet olyan problémákat, amiknek különféle zeneszerzők igencsak tudatában voltak, a maguk sajátos megoldásaival reagálva. Beethoven számára különösen fontos lehetett a hegedű-zongora szonáta, mint műfaj: olyan hangulati, tartalmi, zenei-nyelvi, fajsúly- és karakter-béli szélsőségeket fogalmazott e műveibe, amiket nála másutt csak a vonósnégyesekben, szóló-zongoraszonátákban és (kis engedménnyel) a hat cselló-zongora szonátában találunk. Prokofjev a maga módján egyetlen négytételes műben is hatalmas kontrasztokat produkált: a csendes, meditatív kezdőütemektől a zenei leleményesség egészen szélsőséges megnyilvánulásait kapjuk a scherzo elképesztő suhanásán át a zárótétel tenyeres-talpas, bazári humorból kiemelkedő vágyakozásáig. Brahms megszólaló műve: egy komplett zenei univerzum, amelynek csupán kezdő ütemeiben olyan távlatokat és gazdagságot érzünk, amit sok szerző egy teljes életműben sem volt képes felvillantani. És csak látszólag "levezetésnek" Ravel: az életét csakis a zenében kiteljesítő, ekként maximálisan odaadó muzsikus(páros) portréja, adekvát előadásban valóságos vitairat az "üres virtuozitás" túl sokat emlegetett kliséjével szemben!
A hangverseny a Potenton Alapítvány és a PTE közös szervezésében valósul meg az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával.
A műsorváltozás jogát fenntartjuk.
Bővebb információ: www.potenton.hu
Belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött.