ZMI SZAKMAI HÉT
Dr. Solymosi-Tari Emőke
zenetörténész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa, a Zuglói Filharmónia Pastorale és Felfedezőúton című sorozatainak szerkesztő-műsorvezetője
Solymosi-Tari Emőke a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola diplomájával zenei újságíróként kezdte pályáját. Hosszabb időn át publikált a napisajtó élvonalában, de legfőbb területét a szaklapok, folyóiratok jelentették. Írt a Muzsika, a Zene Zene Tánc, az Operaélet, a Mai Magyar Kultúra, a Hangszer és Zene hasábjain, leggyakrabban pedig a Parlando zenepedagógiai folyóiratot gazdagította munkáival. A Gramofonnak is keresett szerzője lett, s számos írása látott napvilágot a magyar zenei életről idegen nyelven hírt adó Hungarian Music Quarterlyben is. Épp e fórumokon mérhető fel leginkább, hogy miközben Solymosi-Tari Emőkét fő tudományos területe ismeretében Lajtha-kutatóként jegyzik, mennyi minden másra is kiterjedt sokszor nem is alkalminak nevezhető figyelme.
A Zuglói Filharmónia korszakalkotó, egyedi programjai Solymosi-Tari Emőke ötletei alapján és vezetésével zajlanak. A Pastorale koncertek 1997 óta hívják a Zuglói Zeneházba a családokat (főként a 7-től 14 éves gyerekeket és szüleiket, nagyszüleiket) akik a magas rendű élőzene, tánc, film és Solymosi-Tari Emőke tisztán fogalmazott és érthetően elmondott ismertetője révén rabul esnek a művészi zenének. 2011 óta pedig – Felfedezőúton címmel – az egyik félévben az 5–10, a másikban a 10–18 éveseket hívja a Zuglói Filharmónia a tánccal, vetítéssel is látványosabbá tett, szórakoztatva oktató-nevelő programokra, melyeknek szerkesztője és műsorvezetője szintén Solymosi-Tari Emőke.
Solymosi Tari Emőkét 2002-ben Lajtha László-díjjal, 2005-ben Zugló Közművelődéséért-díjjal, 2012-ben Szabolcsi Bence-díjjal, 2013-ban a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével tüntették ki. 2014 óta a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja, a Művészetelméleti Tagozat vezetője. Tagja a Magyar Zenei Tanács elnökségének a Zenetanárok Társasága választmányának, a Lajtha László Alapítvány Kuratóriumának, alapító tagja a Zenetudományi és Zenekritikai Társaságnak. Egy ideig elnöke volt a Jeunesses Musicales Magyarországi Szervezetének és részt vett a Magyar Újságírók Országos Szövetsége Zenekritikai Szakosztályának vezetésében is.
A Felfedezőúton című sorozat lényegét az alábbi linkre kattintva foglalja össze a professzorasszony:
https://www.youtube.com/watch?v=NM0HrKynSSI
Dr. Ordasi Péter
Dr. Ordasi Péter karnagy, nyugalmazott főiskolai tanár 1948-ban született. Karvezetői tanulmányait Szegeden, a Tanárképző Főiskolán Kardos Pálnál, majd a budapesti Zeneakadémián Vásárhelyi Zoltán és Párkai István irányításával végezte, szakmai látókörét Arvid Jansons, Dan-Olof Stenlund és Eric Ericson karnagyi kurzusain tágította. Pedagógusi pályáját Kecskeméten kezdte, a Kodály Iskolában 1975-től 1982-ig tanított. 1982-től a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola oktatója és az ének-zene tanszék nőikarának vezetője, 1992 és 1997 között a békéscsabai Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója volt. 2006-ban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a zenei előadó-művészet kórusvezetői ágában doktori (DLA) fokozatot szerzett. 2009-től a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán tanított, a Bárdos Lajos Leánykar vezetői feladatait is ellátta. Iskolai és felnőtt amatőr kórusaival számos európai fesztiválon és kórusversenyen szerepelt sikerrel. A szegedi Bartók Kórus munkájában 1967–tól 2005-ig énekesként, szólamvezetőként és orgonakísérőként vett részt. 2006-tól a nőikarrá alakult kórus vezetője volt. 1980-tól minősítő hangversenyek és nemzetközi versenyek zsűrijének tagja, továbbképzések előadója, a Kardos Pál Alapítvány nyári karnagyi tanfolyamainak tanára. Szakmai munkáját számos elismeréssel jutalmazták: 2000-ben a Pro Iuventute-díjat, 2010-ben az Artisjus-díjat, 2016-ban a KÓTA díját vehette át. Kiemelkedő zenei előadó-művészeti tevékenysége elismeréseként 2015-ben Liszt Ferenc-díjat kapott.
Illés Szabolcs
Illés Szabolcs barokkhegedűs. Diplomáit Budapesten, Lipcsében, barokkhegedűs Masterdiplomáját pedig Brüsszelben, Sigiswald Kuijken osztályában szerezte, mint Mesterének egyetlen magyar származású növendéke, így az általa alapított világhírű barokk hegedűs iskola egyetlen magyaroszági képviselője. Szólistaként és kamarazenészként Európa szerte koncertezik többek között a bécsi „dolce risonanza”, a német „La Moresca” és a magyarországi „Recurring Company” kamaraegyüttesek tagjaként, akikkel számos lemezfelvételt is készített. 2011-ben jelent meg saját kutatásain alapuló „Sonate, que me veux-tu?” című szólólemeze, amelyen francia barokk szonáták, közülük néhánynak első felvétele hallható. 2015-ben „Corelli’s Legacy” címmel a Hungaroton gondozásában megjelent lemezét pedig a híres olasz mester és tanítványai műveiből állította össze. Szerteágazó koncerttevékenysége mellett rendszeresen tart kurzusokat, előadásokat Európa országaiban és Új-Zélandon is.
ELŐADÁSAI:
„Autentikus” előadásmód? „Élő” zenei tradíció? avagy Hogyan játsszuk ma a régebbi korok zenéit?
A historizmus rövid története – A romantikus és barokk zenészideál – A 19. század és intézményeinek máig élő hatása – „Játszd, ahogy érzed?” – A zenei evolúció tana – Zenehallgatási szokások régen és ma – Régi hangszerek, mai fülek – Lehetséges mai előadói hozzáállások – Korhűség, mint marketingfogás: a kommersz barokk
A historikus zenei együttesek
Híres korabeli együttesek: Corelli és Lully – A barokk zenekar hangszerei és hangzásvilága – Egyházi és világi együttesek mérete és felépítése – Az operazenekar – Karmester a 18. században? – A zenekarvezetés története
Kottakép és jelentése
Hogyan olvassuk a korabeli kéziratokat, első nyomtatott kottákat? – Artikulációk és „vonások” – Ami a kottaképből nem látszik – „Kottahűség
Milyen egy „autentikus” vonóshangszer és hogyan érdemes rajta játszani?
Korhű hangszerek alapvető jellemzői – Kedvelt modellek – Régi hangszer vagy kópia? –Vonók és vonások: a különböző nemzeti stílusok – A historikus húrok – Esztétikai és hangzásbeli elvárások régen és ma – Amit az ikonográfiából és a korabeli írott forrásokból a hangszerekről és azok játékmódjáról megtudhatunk
Ittzésné Kövendi Kata: Kodály Zoltán nyomában Budapesten - könyvbemutató
A helyszínek sorrendje részben Kodály életének sorához kapcsolódik, néhány olyan helyszín. Mivel a helyszínek gyakran távol esnek egymástól, a könyv végén útvonaljavaslatok találhatók. A kodályi helyszínek mellett megemlítek néhány, a közelükben lévő múzeumot, szobrot, egyéb nevezetességet, amelyek szintén számot tarthatnak a turisták érdeklődésére."
Seres Borbála gitárművész
Seres Borbála a nemzetközi zenei élet kiemelkedő fiatal tehetségeinek élvonalát gyarapítja. Csak kevesen tudják róla és kevesekről mondható el, hogy szinte minden nemzetközi versenyen, amelyen részt vett dobogóra állhatott, mely a jobbnál jobb fiatal, elismerést kereső - elsősorban férfi - gitárosok köreiben, egyedülálló teljesítménynek tekinthető.
8 évesen kezdett el gitározni Papp József gitárművésznél. Középfokú tanulmányait a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában végezte, ahol ugyancsak Papp József tanította. 2011-ben kitűntetéssel diplomázott a bécsi Universität für Musik und darstellende Kunst egyetemen, ahol Alvaro Pierri gitárművész és Ahmed-Noor Baluch gitárművész osztályában tanult.
A művésznő egészen fiatal korától vesz részt sikeresen hazai és nemzetközi versenyeken. A teljesség igénye nélkül, harmadik helyezettként térhetett haza a spliti nemzetközi gitárversenyről, Spanyolországból Petrerből és Coriából, valamint az ausztriai Rust városában tartott gitárversenyről is. Második helyezettként ünnepelt Kutná Hora városában, első helyet szerzett a szerbiai Novi Sad-ban, valamint a Csehországban kétévente megrendezésre kerülő nemzetközi gitárversenyen. Legutóbb 2012-ben Bécsben, a mára már igen rangos Forum Gitarre Wien nemzetközi gitárversenyről tért haza első helyezettként.
Számos önálló koncertet adott itthon, illetve Európa számos országában, mint például Ausztria, Csehország, Szlovákia, Németország, Spanyolország rangos nemzetközi fesztiváljain.
A mentárli sgyakorlás kapcsán megjelent cikke itt olvasható: https://www.parlando.hu/2017/2017-4/Seres_Borbala-A_mentalis_gyakorlas.htm
Dobozy Borbála csembalóművész
DOBOZY Borbála felsőfokú csembalótanulmányait Zuzana Růžičková vezetésével 1976-ban a pozsonyi Zeneművészeti Főiskolán kezdte, majd a prágai Zeneakadémián folytatta nála, ahol kitüntetéssel diplomázott 1980-ban. A következő években a historikus előadói gyakorlatot tanulmányozta: először a salzburgi Mozarteumban Liselotte Brändle, Nikolaus Harnoncourt és Johann Sonnleitner irányításával. Itt szerezte meg második diplomáját, ugyancsak kitüntetéssel 1982-ben. Pályájának meghatározó eseménye, hogy 1983-ban díjat nyert a belgiumi Brugge-ben rendezett, legrangosabbnak számító nemzetközi csembalóversenyen.
Kurzusokat tartott Magyarországon, Norvégiában, Németországban, Ausztriában, Fehéroroszországban, Szlovéniában, Szerbiában. 2005-2013-ig a franciaországi Thoiryban évente megrendezésre kerülő „Brillamment baroque” régizenei kurzus tanára volt. Európa legtöbb országában és az USA-ban koncertezett, rádió-, TV- és lemezfelvételeket készített.
A legnevesebb fesztiválokon szerepel, mint például a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Salzburgi Ünnepi Játékok, a Bergeni Fesztivál, vagy a Concentus Moraviae.
Dobozy Borbála művészi tevékenysége középpontjában Johann Sebastian Bach életműve áll: szinte minden csembalóra írt kompozícióját eljátszotta, beleértve összes zenekari és kamaraművét is. 2010-ben Csehországban megjelent Goldberg Variációk-felvétele komoly elismerést váltott ki. Emellett előszeretettel tűzi műsorára alig ismert, vagy teljesen elfelejtett mesterek zenéjét (G.Th. Muffat, J. A. Benda, Chr. Schaffrath). Repertoárja szinte az egész csembalóirodalmat felöleli, beleértve a 20. századi és a kortárs zenét is. Több magyar zeneszerző – Arányi-Aschner György, Balázs Árpád, Hidas Frigyes és Hollós Máté – komponált már számára műveket, így számos ősbemutató fűződik nevéhez.
A Magyar Bach Társaság alapító tagja.
2011-ben Liszt Ferenc-díjat kapott.
2012-ben az V. kerület Belváros-Lipótváros Érdemkeresztjével tüntették ki.
2013-ban Summa cum laude minősítéssel DLA doktori fokozatot szerzett.
2019 óta a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának rendes tagja
Október 8, csütörtök
10:00-11:30 Seres Borbála gitárművész előadása: Mentális Gyakorlás / Liszt-terem
12:00-13:30 Dr. Solymosi-Tari Emőke előadása: Zene, tánc, kép -- élmény, ismeret, öröm! / Liszt-terem
13:40-15:10 Dr. Solymosi-Tari Emőke előadása: 550 különleges hangverseny tapasztalatai / Liszt-terem
15:30-17:00 Dr. Ordasi Péter előadása: Kocsár Miklós kórusművészete / Liszt-terem
17:15-18:45 Illés Szabolcs előadása: „Autentikus” előadásmód? „Élő” zenei tradíció? avagy Hogyan játsszuk ma a régebbi korok zenéit? / 202. terem
19:00 KOCSÁR Miklós emlékest / Liszt-terem
Október 9, péntek
10:00-11:30 Illés Szabolcs előadása: Milyen egy „autentikus” vonóshangszer és hogyan érdemes rajta játszani / Liszt-terem
12:30-14:00 Ittzésné Kövendi Kata: Kodály Zoltán nyomában Budapesten könyvbemutató előadás / Liszt-terem
14:15-15:45 Illés Szabolcs: A historikus zenei együttesek / 202. terem
16:00-17:30 Illés Szabolcs: Kottakép és jelentése / 202. terem
14:15-17:00 Seres Borbála: Mentális gyakorlás - egyéni gyakorlati órák felíratkozás alapján / 003. terem
19:00 DOBOZY Borbála csembalóművész estje / Liszt-terem