Orgonaavató hangverseny
Figyelem! A terem adottságai és a ceremoniális alkalom miatt jegyek korlátozott számban vásárolhatók!
Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás:
a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
– Művészetek és Irodalom Háza
– KultURÁN Infopont (Pécs, Ybl Miklós u. 7/2.)
– Kodály Központ jegypénztár
– 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratánál
003. terem
Orgonánk nem csak a tanszak mindennapjaiban játszik majd fontos szerepet, hanem a különböző kamaraformációkban való alkalmazhatósága által új dimenziókat nyithat a pécsi zenészképzésben, illetve a város koncertéletében is.
Az orgona tanszak színvonalas működtetésének fundamentuma, hogy az intézmény falain belül rendelkezésre álljon egy, az oktatásra és gyakorlásra alkalmas művészi instrumentum. Ezt a funkciót a mai kor elvárásainak megfelelően egy mechanikus rendszerű, sípos orgona képes betölteni.
Az eredeti terv egy gyakorló orgona megépítését célozta, a hallgatók mindennapi tréningjének új eszközét kívántuk létrehozni. Az eredmény több lett, hiszen egy orgona- és kamarakoncertek rendezésére is alkalmas hangszert kaptunk. Évek teltek el, amíg az álomból valóság válhatott. Egy ilyen volumenű projekt esetében kifejezetten előnyös, hogy bőven volt idő a részletek átgondolására, az új lehetőségek mérlegelésére és a váratlan helyzetek kezelésére. Így volt módja Kovács Szilárdnak, intézetünk orgonatanárának, a terveket a végsőkig csiszolni, melyek alapján végül Paulus Frigyes elkészítette az orgonát.
A legek hangszere
1. A hangszer ún. váltócsúszkás rendszerű, ami azt jelenti, hogy az összes manuálregiszter szabadon használható mindkét billentyűsoron. Megszületett a magyar zenei felsőoktatás egyetlen váltócsúszkás szisztémájú orgonája.
2. Az egész orgona egy megerősített kerékrendszeren áll, így a teremben szabadon mozgatható. A hangszer e tulajdonsága, és hogy ezzel párhuzamosan váltócsúszkás szisztémájú is, teljesen egyedivé teszi: hazánkban jelenleg ezen kívül nem található másik mobil váltócsúszkás orgona.
3. A billentyűzetet és a szélládát – amelyen a sípok állnak – egy mechanikus rendszer köti össze. Minél egyszerűbb ez a szerkezeti rész, annál közvetlenebb az orgonista kapcsolata a megszólaló sípokkal. Ezt a viszonyt kívántuk optimalizálni, amikor az ún. legyező-traktúra mellett döntöttünk, és így gyakorlatilag a mechanikus mozgások áttételezése a minimálisra redukálódott.
4. Az orgona prospektje (homlokzata) nem a megszokott látványt nyújtja. A sípok a védelmük miatt teljesen el lettek zárva az avatatlan kezektől. Nem így a hangjuk, ugyanis egy speciális akusztikai hangvetőnek köszönhetően – melyet Vas Bence tervezett meg – a kiszólás még optimálisabb, mintha egy sípmező állna elöl. Ez is unikális megoldásnak számít a hazai orgonaépítésben.
Az orgona leghosszabb sípja több mint két és fél méter hosszú, a legkisebb
pedig mindösszesen alig egy centiméteres.
Manual (I/II), 61 hang | Bourdon 8’ [T-P]
Gamba 8’ [A-P] | Principal 4’ [T-P]
Rohrflöte 4’ [T-P] | Oktav 2’ [T-P]
Larigot 1 1/3’ [T-P] | Regal 8’ [T-P]
Pedál, 30 hang | Subbass 16’ [P]
I+II, P+I, P+II
[T-P] Tótvázsonyból származó, felújított és 61 hangra kiegészített sípsorok.
[A-P] A Gamba 8’ egy Angster-sípsor, amely eredetileg a budapesti Kálvin téri Református Templom régi orgonájában szólt, most szintén ki lett egészítve 61 hangra.
[P] A pedál Subbass 16’ regisztere Paulus Frigyes orgonaműhelyében készült az orgona összes többi egységével együtt.
A hangszernek összesen 457 sípja van.
KOVÁCS Szilárd Ferenc orgonaművész
PÁLÚR János Liszt-díjas orgonaművész
KUTI Ágnes énekművész
PÓLUS László Ferencsik-díjas gordonkaművész
Műsor:
Johann Sebastian BACH: C-dúr Prelúdium és fúga, BWV 545/I
Georg Friedrich HÄNDEL: Haec est Regina
Johann PACHELBEL: Aria Sebaldina
KOVÁCS Szilárd Ferenc: Dal szöveg nélkül (2015)
KOVÁCS Szilárd Ferenc: Sortie (2017)
Louis VIERNE: Naphimnusz
Maurice DURUFLÉ: Scherzo
LISZT Ferenc: B.A.C.H. Fantázia és fúga
PÁLÚR János: Improvizáció
KOVÁCS Szilárd Ferenc
Az országos orgonaversenyek visszatérő zsűritagja. Jelenleg részt vesz az MMA alkotói ösztöndíjprogramjában, a tervek szerint 2021-re elkészül a „Magyar orgonakönyvecske” című munkával.
PÁLÚR János
Párizs Városának Nagydíjasa, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem orgona- és improvizáció tanára, a Budapest-fasori Református Templom orgonistája. Tanulmányait Baróti István, Lehotka Gábor és Olivier Latry tanítványaként folytatta a budapesti Zeneakadémián és a Párizsi Konzervatóriumban.
Még diákéveiben megnyerte a mecheleni Flor Peeters és a budapesti Gárdonyi Zoltán emlékversenyek első díjait, franciaországi tanulmánya végén a Párizsi Előadói Nagydíjat és a párizsi nemzetközi orgonaverseny kortárs zenei különdíját is.
Európa 17 országában, az Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban, Oroszországban, Ausztráliában és Dél-Koreában adott hangversenyeket, melyek közül néhányat több rádió is egyenes adásban közvetített. Huszonnégy CD-jét adták ki.
Legfőbb szívügyének az egyházzenét gazdagító improvizációt tekinti, aminek páratlan nyugat-európai hagyományát a legmagasabb színvonalon szeretné meghonosítani. Ezt szolgálja az általa 2002-ben a Zeneakadémia Nagytermében elindított nagysikerű „Református énekek” koncertsorozat és a 2016-ban tervei
alapján felújított fasori orgona is.
Közel 30 éves művészi pályafutását 2017-ben a Liszt-díj állami kitüntetéssel ismerték el.