Thorsten JOHANNS klarinétművész és Diana KETLER zongoraművész kamaraestje
A CAMERATA bérlet hangversenye
Bérletek válthatók szeptember 25-ig online a www.jegymester.hu oldalon, vagy a Zsolnay Örökségkezelő NKft. jegyértékesítő pontjain.
Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
• Zsolnay Kulturális Negyed – Látogatóközpont
• Zsolnay Kulturális Negyed – Északi Infopont a Ledina kapunál
• Zsolnay Kulturális Negyed – Vendégház recepció
• Művészetek és Irodalom Háza
• Kodály Központ jegypénztárában
• 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratnál
A CAMERATA bérlet hangversenye
Bérletek válthatók júniustól a bérlet első hangversenyig online a www.jegymester.hu oldalon, vagy a Zsolnay Örökségkezelő NKft. jegyértékesítő pontjain.
A műsorváltoztatás jogát fenntartjuk.
Műsor:
Wilhelm KILLMAYER: „Die Schönheit des Morgens" klarinétra és zongorára
Carl Maria von WEBER: Grand Duo concertante, Op. 48
Francis POULENC: Szonáta klarinétra és zongorára, Op. 184
Johannes BRAHMS: Klarinétszonáta Op. 120, No. 1
Közreműködik:
Jonathan Groß, klarinétos
Wilhelm Killmayer tavaly elhunyt német zeneszerző talán leginkább zenekari műveiről és dalciklusairól ismert, kompozícióiban szívesen alkalmaz jazz elemeket. Thorsten Johanns és Diana Ketler klarinét-zongora estjén „A reggel szépsége” alcímet viselő műve hangzik el a műsor nyitásaként. Weber háromtételes művét eredetileg Sonata-ként jelölte meg, de a mű elkészültével visszavonta ezt a címet és a sokkal kifejezőbb Grand Duo Concertant címet választotta, hiszen a két hangszer a mű folyamán egymással egyenrangúan versengve igyekszik virtuozitásban egymást túlszárnyalni. Poulenc 1962-ben készült klarinét-zongora szonátáját barátja, Honegger emlékének ajánlotta. A háromtételes mű felépítése a hagyományos gyors-lassú-gyors szerkezetet követi azzal a módosítással, hogy az első tétel önmagában is megjeleníti ezt a hármas egységet. Brahms hatvanéves kora felé közeledve megfogadta, hogy visszavonul a komponálástól, ám Richard Mühlfeld klarinétjátékának hatására ismét alkotni kezdett. 1894-ben fejezte be op. 120. számmal jelölt két klarinét-zongora szonátáját, melyek közül az első hangzik most el. Az október 26-i kamarahangversenyen megszólal a másik szonáta is, kürt átiratban.
„Diana KETLER lenyűgözően aprólékosan és ízléssel játszik. Kifejezésmódja páratlan, és milliónyi színt tud lefesteni a zongorával.” (Frank Dayking, New York Concert Review, 2017. december)
Karrierje eljuttatta őt a világ leghíresebb koncerttermeibe – szólistaként és kamarazenészként olyan helyeken játszott már, mint a londoni Wigmore Hall, a bécsi Musiekverein és Konzerthaus, a New York-i Carnegie Hall, a tokiói Suntory Hall, a bukaresti Atheneum, a müncheni Prinzregententheater, és a velencei La Fenice. Diana Ketler sok neves fesztivál fellépője is volt. Vendégül látta már a Lucerne Festival, a Wiener Festwochen, a Rheingau Musik Festival, a Gstaat és a Spoletto. Két rangos zenei fesztivál művészeti vezetője is – a SoNoRo Fesztiválnak Romániában és Olaszországban, továbbá a bajorországi Chiemgauer Musikfrühlingnek. Sok zeneszerzővel dolgozott már együtt, köztük van Pēteris Vasks, Santa Ratniece, Ligeti György, Arvo Pärt, Franco Donatoni, Dan Dediu és Marcelo Nisinman. Alapítója Európa egyik legizgalmasabb kamarazenekarának az Enseble Rarónak, mellyel több elismert lemezt kiadtak már, amelyeket a Solo Musica és a Bavarian Broadcasting kezel. 2003 óta Diana a londoni Royal Academy of Music zongoratanára. Olaszországban, Svájcban, Japánban, Németországban, Ausztriában, Romániában, Norvégiában és Lettországban is tartott mesterkurzusokat. Diana Ketler a lett zenészeknek járó legnagyobb kitüntetést, a Grand Music díjat is átvehette.
©Neda Navaee
Thorsten JOHANNS 2014 októbere óta a weimari Liszt Ferenc Zeneakadémia klarinét professzora. 25 éves korától a Kölni Szimfonikus Zenekar első klarinétosa, ezt megelőzően pedig az Essen-i Filharmonikus Zenekar helyettes szólamvezetője. 2010-2014 között a holland Maastricht-i Zeneakadémia klarinét professzora.
Thorsten a németországi Krefeld városban született és nőtt fel, 8 éves korában kezdett el klarinéton, majd később szaxofonon játszani. Első tanára Dömötör László volt. A „Jugend musiziert“ ifjúsági versenyen több ízben ért el első helyezést mindkét hangszerrel. 1996-ban a kölni Zeneakadémián Ralph Manno növendéke lett. Tanulmányai alatt elnyerte a német Tanulmányi Akadémia ösztöndíját.
Számos kiemelkedő német szimfonikus zenekarral játszott már, mint első klarinétos: a berlini, müncheni és Német Rádiózenekarral, a frankfurti Ensemble Modern-nel, Christoph von Dohnányi meghívására az NDR Symphony Orchestra Hamburggal. Ez idáig ő az első és egyetlen német klarinétos, aki a New York Filharmonikus Zenekarral rendszeresen fellép első klarinétosként Alan Gilbert karmester invitálására. Hasonló pozícióban többször játszott a tokiói „Super World Orchestra”-ban is. Szólistaként folyamatosan koncertezik. Olyan karnagyokkal dolgozott már, mint Sir Neville Marriner, Semyon Bychkov, Eivind Aadland, Yutaka Sado, Howard Griffiths, Jonathan Stockhammer és Dan Ettinger.
Kamarapartnerei között van a világhírű oboista és karmester, Heinz Holliger, valamint az ismert 'Auryn-Quartett', 'Quartetto di Cremona', 'Minetti-Quartett' from Vienna, 'Aris-Quartett' és Ensemble Raro együttesek.
A 2012/13-as szezonban a New York-i Filharmonikusok első klarinétosaként, a WDR Symphony Cologne zenekar szólistájaként, illetve Svájban Schiff András és Heinz Hollinger kamarapartnereként is szerepelt az 'Ittinger Pfingstkonzerte' keretében. 2013/14-ben Ausztráliában tartott meghosszabbított koncert-turnét és mesterkurzusokat (Melbourne, Adelaide, Canberra, Brisbane, Sydney Operaház), majd Finnország és Svédország kiemelkedő fesztiváljainak volt vendége. Újbóli meghívást kapott 'Ittinger Pfingstkonzerte'-re, a brandenburgi Állami Zenekar szólistájaként játszott Howard Griffiths vezényletével. Moritz Eggert Aura című szóló versenyművét neki ajánlja.
A 2014/15-ös évad számtalan fesztiválra való meghívással indult, így többek között a 'Summerwinds', az osztrák Lafnitz-fesztivál valamint a bukaresti nemzetközi SoNoRo-fesztivál vendége. Ezeket követően az Aris-Quartettel turnézik, Richard Strauss szóló koncertjeit játssza a Kölni Szimfonikus Zenekarral, Dan Ettinger karmesterrel. A müncheni ADEvantgarde Festivalon Moritz Eggert zongorista és zeneszerző kamarapartnere. Rendszeresen tart mesterkurzusokat az USA-ban (New England Conservatory Boston), Kínában (Shenyang, Beijing, Shanghai) valamint Ausztráliában (Melbourne/ANAM, Brisbane, Sydney).