Szilvágyi Sándor Liszt-díjas gitárművész szólóestje
Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
• Zsolnay Kulturális Negyed – Látogatóközpont
• Zsolnay Kulturális Negyed – Északi Infopont a Ledina kapunál
• Zsolnay Kulturális Negyed – Vendégház recepció
• Művészetek és Irodalom Háza
• Kodály Központ jegypénztárában
• 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratnál
Villa-Lobos 1887. március 5-én született Rio de Janeiroban. Apja, Raul gazdag, művelt könyvtáros, amatőr csillagász és zenész volt. Villa-Lobos gyermekkorában Brazíliában szociális forradalom és modernizálódás zajlott le, eltörölték a rabszolgaságot és Brazília köztársasággá alakult. A változások tükröződtek a zenei életben is: korábban az európai zene hatása volt az uralkodó és a Conservatório de Música oktatása a hagyományos ellenponton és összhangzattanon alapult. Villa-Lobos nem sokat hasznosított a módszeres tanulásból. Néhány sikertelen zeneelméleti óra után apja által rendezett rendszeres zenei estek zenészeitől leste el titokban a zenei ismereteket. Megtanult gordonkán, gitáron és klarinéton játszani. Amikor apja 1899-ben váratlanul meghalt, azzal segített családjának, hogy színházi és mozizenekarokban játszott.
Villa-Lobos több helyi brazil utcai-zenei bandában játszott, hatottak rá a mozikban játszott kísérőzenék és Ernesto Nazareth tangó improvizációi. Egy ideig a riói opera társulat csellistája lett, és korai szerzeményei között opera kísérletek is voltak. Arthur Napoleão zongorista és zeneműkiadó bátorítására elhatározta, hogy komolyan komponálni kezd.
Az európai hatások továbbra is megihlették Villa-Lobost. Az 1917-ben Brazíliába látogató Szergej Gyagilev balettje óriási hatást gyakorolt rá. Ugyanebben az évben találkozott a francia zeneszerzővel, Darius Milhaud-val, aki Paul Claudel titkára volt a francia konzulátuson. Milhaud ismertette meg Debussy, Satie és valószínűleg Igor Stravinsky műveivel, viszonzásképpen Villa-Lobos bemutatta Milhaud-nak a brazil utcai zenét. 1918-ban találkozott a híres zongoristával, Arthur Rubinsteinnel, akivel életre szóló barátságot kötött. Ez a találkozás Villa-Lobost további zongoradarabok írására ösztönözte.
Az 1920-as években Villa-Lobos a spanyol gitárművésszel, Andrés Segoviaval is találkozott, aki gitár-leckéket adott neki: a komponista viszonzásképp 12 etűdöt írt, mindegyikben feldolgozva egy apró részletet a brazil chorõesekből (utcai vándorzenészek zenéje, a portugál 'chorar' szóból ered, jelentése: sírás, panasz), és úgy átformálva, hogy nem érezni didaktikusnak. A chorões voltak az első ihletői a Chôros című darabok sorozatának, melyeket 1924-1929 között írt.
Autodidaktaként kezdett gitározni. Hivatalos gitártanulmányait kezdetben (1981-1985 között) Budapesten végezte, ahol Roth Ede gitárművész volt a tanára. 1985-1988 között Debrecenben folytatta gitártanulmányait, ahol Tokos Zoltán gitárművész tanítványaként kitüntetéssel végzett zenetanárként. Ezt követően 1994-1997 között Bécsben tanult, ahol ugyancsak kitüntetéssel szerezte meg koncertdiplomáját Walther Würdinger professzornál. Tanulmányi ideje alatt aktívan részt vett Abel Carlevaro, Costas Cotsiolis, Ichiro Suzuki, Wolfgang Lendle és Odair Assaid mesterkurzusain.