Goran Filipec Koncertje
Goran Filipec kiváló technikájú zongoraművész, ami „olyan kifejezőkészséget, érzékenységet és fantáziadús előadásmódot tesz lehetővé számára, amivel manapság ritkán találkozhatunk”. (Ritmo Magazine) Goran Filipec mindig belopja magát a nemzetközi közönség és a kritikusok szívébe. A Liszt Ferenc műveinek kivételes interpretációiról, valamint nagy virtuozitású klasszikus és romantikus repertoárjáról ismert zongoraművész előadásmódjában a kreativitás és a szubjektivitás fontos szerephez jut: a művek előadását mintegy társalkotóként éli meg, és gyakran keveri saját feldolgozásaival, adaptációival. Goran Filipec elkötelezett zenekutató is. A párizsi Sorbonne Egyetemen szerzett zenetudományi PhD fokozatot, 19. és 20. századi előadói gyakorlatok szakirányon. A Naxos Music Group számára készített felvételei jelentős kritikai elismerést kaptak, a Budapesti Liszt Társaság Grand Prix International du Disque-díjával kitüntetett Paganini Studies (2016) című albumával pedig olyan díjazottakkal szerepel együtt a rangos listán, mint Vladimir Horowitz, Cziffra György, Alfred Brendel, Claudio Arrau, Kocsis Zoltán és Maurizio Pollini. Goran Filipec 1981-ben született Rijekában. Alapvető zenei képzését szülőhazájában, Horvátországban szerezte, Marina Ambokadze és Jevgenyij Zarafiants tanítványaként. Tanulmányait a moszkvai Csajkovszkij Állami Konzervatóriumban Natalia Trull növendékeként, az Oxana Yablonskaya Piano Institute-ban Olaszországban, valamint a Hágai Királyi Konzervatóriumban Naum Grubertnél folytatta. Korábbi pályafutása során számos nemzetközi zongoraverseny díjazottja volt, mint például José Iturbi Los Angelesben, Mario Zanfi–Premio Liszt Ferenc Pármában és Parnassos Mexikóban. 2006-ban debütált a Carnegie Hallban és fellépett európai, amerikai és japán szimfonikus zenekarok szólistájaként is. Több alkalommal kapott meghívást a Mariinsky Színház Kortárs Piano Faces fesztiváljára, a Progetto Martha Argerichre és a Dubrovniki Nyári Fesztiválra. Filipec társalapítója és elnöke a Société Franz Liszt de Genève-nek, amely a magyar zeneszerző életművének méltatása és tanulmányozása mellett kötelezte el magát. Szenvedélye a konyha és a borászat, és hat nyelven beszél folyékonyan.
Liszt Ferenc önmagát rapszódosznak, vagyis az ókori görög utazó énekmondók utódának tartotta, akik különböző lakomákon és jeles alkalmakon szórakoztattak, elsősorban nem saját alkotásokkal, hanem Homérosz epikus költeményeivel. Liszt művészetének ezt az ágát jelen koncerten második, talán leghíresebb rapszódiája képviseli. A tizenkilenc darabból álló zongorasorozatban a szerző magyaros témákat használt fel, többnyire cigányzenét, verbunkost, csárdásdallamokat és népies műdalokat. Liszt számára ezek a stílusok jelentették a magyar zenét, az ő idejében a magyar népzene kutatása még nem bontakozott ki, így a valódi magyar népdalról nem lehetett fogalma. Ferruccio Benvenuto Busoni kora rendkívüli tehetségű zongoristája és pedagógusa volt. Zeneszerzőként nagyszámú zongoraművet és néhány operát hagyott hátra, azonban kompozíciós tevékenységénél mindvégig jelentősebb volt az, amit előadóként és teoretikusként alkotott. Az 1890-es években kezdte intenzíven tanulmányozni Liszt partitúráit és ezzel párhuzamosan egyre több művet játszott a mestertől. Egy évtizeddel később már tiszteletbeli Liszt-tanítványnak tartották, 1907-ben pedig meghívást kapott a Liszt műveinek kiadását felügyelő szerkesztőbizottságba. Liszt Ferenc művei iránti szenvedélyes érdeklődése számos átirat elkészítésében és műveinek tudományos igénnyel való kiadásában is megmutatkozott. Átirataiból az eredetileg orgonára készült fantázia és fúga zongoraátirata, egy polonéz és a Paganini-etüdök szólalnak meg. Törvényszerű, hogy a rapszódosz előbb-utóbb klasszikussá válik, és aki tovább örökíteni akar, annak alkotásait a követői is hűséggel tovább örökítik.
Online jegyvásárlás: www.jegymester.hu koncertek.zmi@gmail.com
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
– Zsolnay Kulturális Negyed
Látogatóközpont
Infopont & Shop a Boltok utcája végén
Vendégház recepció
Valamint személyesn a koncert előtt a helyszínen
Liszt Ferenc:
Hugarian Rhapsody No 2
Liszt-Busoni:
Fantasie und Fuge über den choral "Ad nos, ad salutarem undam”
Polonaise No 2
6 Grandes etudes de Paganini
Tremolo
Andantino capriccioso
La campanella
Arpeggio
La chasse
Tema e variazioni