Ugrás a tartalomra

Táncos és próbavezető alapképzés

Képzés típusa
Alapképzés/BA/BSc
Képzési forma
Esti

Képzés időtartama
6 félév
Költségtérítés összege
  • Képzésről
  • Képzés leírása
  • Felvételi információk
  • Kapcsolat

A képzés során a hallgatók elsajátítják a különböző modern- és kortárstánc technikák stílusjegyeit és technikai elemeit (Graham technika, Limón-technika, Laban technika, Cunningham-technika, Jazz-technika, Art-jazz, Kontakt technika, Release technika, Improvizáció). A képzés megismerteti a hallgatókat a tánc-, zene- és színháztörténet alapvető folyamataival, és azok a mai kor művészetére történő hatásaival. Felkészültségük alapján kellő mélységű elméleti ismerettel és gyakorlati készséggel rendelkeznek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatásához. A képzést a 6. félévben szakdolgozat, elméleti és gyakorlati vizsga zárja.



Képzés célja:

A képzés célja táncosok és próbavezetők képzése, akik képesek a magyar táncművészeti kultúrában aktív szerep betöltésére és a magyar táncművészet értékeinek nemzetközi fórumokon történő reprezentálására is. Megszerzett tánctechnikai és elméleti ismereteik birtokában alkalmasak az intézményekhez kötődő, illetve a független művészeti életben való részvételre akár táncosként, akár próbavezetőként, akár koreográfusi asszisztensként. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.



Képzés nyelve: Magyar

Képzési forma: Esti

Finanszírozás: Állami ösztöndíjas

Képzés indulása: Szeptemberi indulás

A képzés időtartama: 6 félév

Képzés helyszíne(i): Pécs

Oklevélben szereplő képzettség neve: Táncos és próbavezető (moderntánc)

Képzési jellemzők:

A képzés esti és Pécsett, a Zsolnay-negyed területén, a Művészeti Karon valósul meg. Az E78-ban két balett terem található, melyeket a képzésben résztvevő diákok rendelkezésére állnak. Továbbá a Pécsi Balett Nkft — mellyel a szaknak támogatási megállapodása van — rendelkezik balett teremmel a József utcában, mely egyeztetés alapján rendelkezésre áll.
Felszerelése: profi balett szőnyeg, balett rúd, tükör, hangtechnika, melyek mindegyike korszerű és modern felszerelés. Továbbá a Zsolnay-negyedben tantermek az elméleti tantárgyak oktatásához.
A képzést elméleti oktatás és a képzés jellegéből adódóan nagyobb részben gyakorlati oktatás alkotja. Az elméleti órákon a hallgatók megismerkednek a tánctechnikák eredetével és képviselőikkel, továbbá a próbavezetés gyakorlásához szükséges ismeretekkel.
A gyakorlati órák során az oktató a különböző tánctechnikák alaplépéseivel ismerteti meg a hallgatókat. Ezt követően a tánctechnika gyakorlatsorát tanítja meg. A gyakorlatsorok különböző ritmusú mozgásból és lépéssorokból állnak, az oktató ezt bemutatja, majd kijavítja a hallgatók mozdulatsorait, és segítséget nyújt a lépések és koreográfia tökéletes elsajátításában. Az adott tánctechnikától függően a hallgatók egyedül, párban vagy csoportosan valósítják meg a koreográfia bemutatását.
A próbavezetéshez kapcsolódó gyakorlati órák során a hallgatók koreográfiát készítenek, melyet társaiknak betanítanak az óra keretén belül. Ezt követően a koreográfiát készítő hallgató társait instruálja. Az óra keretében megismerkednek a próbavezetés gyakorlati oldalával.
A képzés tanulás-támogatási eszköztára tekintetében, amennyiben egy hallgató nem tudja elsajátítani a koreográfiát, úgy a tanár külön foglalkozik vele az óra keretén belül. Ismételten bemutatja neki a lépéssorokat, illetve kijavítja a hibáit.
A Művészeti Karon a legfontosabb oktatási-tanulási formáknak a konstruktív, a kooperatív / kollaboratív, a problémaalapú, a tapasztalati / élményalapú és az alkotó, kísérletező felfedezéses tanulást tartjuk.
A konstruktív tanulás sajátossága a helyzetfüggő gondolkodás, a személyesség, a problémamegoldó, az alkotó és a kísérletező-kutató tanulás. A tanulástámogatás alapelvei: az önszabályozott tanulásra és az élethosszig tartó tanulásra való felkészítés, a tanulóközpontú tanulási környezet biztosítása, az adaptív tanulásszervezés, valamint a jól alkalmazható hagyományos tanulástámogatási módszerek és a megfelelő új oktatási-tanulási stratégiák kiválasztása és alkalmazása.
A kooperatív tanulásban az egyéni tanulási célok elérését, a kollaboratív tanulásban a közös tanulási célok el-érését segítik a csoporttagok. A peer learning egyfajta közvetítő folyamat, amelyben a résztvevők, azonos élet-helyzetű személyek (például művész- vagy tanárjelöltek), akik saját szükségleteiknek megfelelő eszközökkel és módszerekkel, megadott időhatárokon belül segítik egymást a különféle ismeretek és készségek elsajátításában, begyakorlásában.
A problémaalapú tanulás feltétele a hallgató részéről: a rugalmas tudásszerző képesség, a magas fokú kreativi-tás, az aktív, konstruktív, tapasztalati és élményalapú, valamint az önirányításra épülő tanulás, a jó probléma-megoldó, illetve a kooperatív technikák elsajátítása és a fejlett eredménymotiváció. A probléma-alapú tanítás a tananyag átstrukturálásával, széles, változatos, az új tanulói generációkhoz igazodó módszertani repertoár ki-alakításával, a folyamatszemlélettel, a tanítás új technikai eszközeinek bevetésével és az adaptív oktatással valósítható meg.
A tanulás-támogatás eszköztár és módszertan, a kurzustípusokhoz illeszkedik. Ezek: az előadás, a szeminárium, a helyszíni vagy külső gyakorlat és az egyéb kurzusok, mint a tréning, a konzultáció, az e-learning, a blended learning, az önálló tanulási, kísérletező és a kiscsoportos formák. Az elméleti, illetve a verbális kommunikációt igénylő kurzusok online formában is igen jól alkalmazhatók, a gyakorlati jellegű kurzusok főleg kontakt, legfeljebb vegyes típusú (kontakt és online) formában valósíthatók meg eredményesebben.
A kurzusokon sok hagyományos lineáris pedagógiai módszert és eljárásmódot alkalmazunk, az adott tantárgy és a hallgatói csoportok sajátosságaihoz igazodva. Ilyenek: az előadás és a magyarázat – hallgatói jegyzeteléssel; a csoportmegbeszélés, csoportkonzultáció, vita állásfoglalással; a véleménycsere, az információ megosztás, a kérdés / válasz sorozatok; a hallgatói kiselőadás, a prezentálás; az órán kívül végzett munkáról az egyéni beszámoló; a jegyzőkönyvezés; a szakirodalom-feldolgozás; az írott és a vizuális látvány tartalomelemzése, kommunikációs kódváltása; az egyéni tapasztalat és gyűjtőmunka; a példa-, a forráskeresés és a linkgyűjtemény összeállítása; a gondolat- és fogalomtérkép rajzolása; a demonstráció és szemléltetés; a modellezés; a korrigálás, lektorálás, tananyagok és hallgatói munkák közzététele, rendezése és archiválása; az önreflexió és egyéni reflexiók alapján a csoportreflexió kialakítása.
A kurzusokon komplex pedagógiai stratégiákat is alkalmazunk, szintén az adott tantárgy és a hallgatói csoport sajátosságainak megfelelően. Ilyen: a projektmódszer; az e-learning és a blended learning oktatás; a nyilvános bemutató, a konferenciaszervezés és konferencialátogatás; a kontrollált műhelymunka és a gyakorlati munka alkalmazása – értékeléssel; a komplex mentorálás és tutorálás. Az oktatók folyamatosan nyomon követik a hallgatók teljesítményét és a szükséges esetekben segítő konzultációkat tartanak.



Főbb témakörök:

Alapozó tárgyak
Kredittartománya: 26 kredit
Tantárgyai:
1) Tánctörténet
2) Tánctörténet szigorlat
3) Zeneelmélet, zenetörténet
4) Médiaismeret és kommunikáció
5) Művelődéstörténet
6) Mozgásbiológia

Általános szakmai ismeretek
Kredittartománya: 34 kredit
Tantárgyai:
1) Ember és gyermekismeret
2) Tanári mesterség
3) Fejlődéslélektan
4) Írásművek készítésének gyakorlata
5) Társulat menedzsment
6) Dráma- és színháztörténet
7) Drámapedagógia
8) Szakdolgozati konzultáció

Moderntánc szakirány speciális táncművészeti ismeretei
Kredittartománya: 89 kredit
Tantárgyai:
1) XX. századi modern tánctechnikák I.
2) XX. századi modern tánctechnikák II.
3) Kortárs tánctechnikák
4) Improvizáció
5) Modern és kortárs táncok záró vizsga
6) Próbavezetési és koreográfiai ismeretek
7) Koreográfiai elemzés
8) Próbavezetés és koreográfia záró vizsga
9) Előkészítő gimnasztika
10) Klasszikus balett (kiegészítő technika)
11) Modern társastánc
12) XX-XXI. század zenéje
13) Zenés színházi műfajok
14) Színpadi alapismeretek

Moderntánc szakirány differenciált táncművészeti ismeretei
Kredittartománya: 20 kredit
Tantárgyai:
1) Magyar néptánc
2) Kontakt technika I.
3) Kontakt technika II.
4) Pilates
5) Divattáncok



Szakirányok, specializációk:

Moderntánc szakirány



Felvételi követelmények: Alkalmassági vizsga és gyakorlati vizsga

Felvételi információk, jelentkezési feltételek:

A felvételi vizsgán (gyakorlati vizsga) összesen 200 pont szerezhető, a megszerzett összpontszám kétszerezésével alakul ki a végleges pontszám. Középiskolából hozott pontok és / vagy az előző évben letett vizsgák beszámítására nincs lehetőség.

A „Táncos és próbavezető (moderntánc) alapképzésen”
a) alkalmassági vizsga és
b) gyakorlati vizsga kerül megszervezésre.

Az alkalmassági vizsga 3 részből áll.
a)    Öt szabadon választott klasszikus balett elem (mozdulat) bemutatása és magyarázat utáni eltáncolása
b)    Modern tánctechnikák bemutatás és magyarázat utáni eltáncolása.
c)    Előre betanult, szabadon választott koreográfia bemutatása (max. 1,30 perc) zenekisérettel (a jelentkező által előre megküldve a megadott email címre, a behívó levél alapján).

Az alkalmassági vizsga értékelése: "megfelelt"/"nem felelt meg". Nem felelt meg értékelés esetén gyakorlati vizsga nem tehető.
A gyakorlati vizsga célja:
A jelentkező táncszakmai tájékozottságának, képességeinek (állóképesség, szerepformálási képesség, előadókészség, harmonikus mozgáskoordináció, ritmusérzék, elhivatottság, kreativitás, kommunikációs képesség), alkalmasságának felmérése, szakmai gyakorlati, valamint szóbeli (pályaalkalmassági beszélgetés) vizsga alapján. A pályaalkalmassági beszélgetés során a jelölt bemutatja tájékozottságát a táncművészeti- és az általános műveltség területén.

A gyakorlati vizsga részei és a vizsgán adható 200 pont az alábbiak szerint:
a) öt szabadon választott klasszikus balett elem (mozdulat) bemutatása és magyarázat utáni eltáncolása: 0-50 pont
b) modern tánctechnikák bemutatás és magyarázat utáni eltáncolása: 0-50 pont
c) előre betanult, szabadon választott koreográfia bemutatása (max. 1,30 perc) zenei kísérettel a jelentkező által előre megküldve a megadott email címre, a behívó levél alapján: 0-60 pont
d) táncszakmai elbeszélgetés, általános műveltségi kérdések: 0-40 pont



Kapcsolat:

Pásztó Renáta
PTE Művészeti Kar Dékáni Hivatal
E33 / 111
E-mail: paszto.renata@pte.hu
Telefon: +36-72-501539, 22873, +36-30-9791915