Képzési és kimeneti követelmények (mozgóképalkotó)
A szakirányú továbbképzés megnevezése
Mozgóképalkotó szakirányú továbbképzési szak
A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése
Mozgóképalkotó
A szakirányú továbbképzés képzési területe
Művészeti képzési terület
A felvétel feltételei
A képzésben legalább alapszakon (ideértve a korábbi legalább főiskolai szintű végzettséget is) megszerzett oklevéllel rendelkezők vehetnek részt.
A képzési idő, félévekben meghatározva
Négy félév
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma
120 kredit
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
Elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek
A szakot elvégző hallgató:
• képes mozgókép-alkotásokat az ötlettől és előkészítéstől a gyártási alkotó folyamatokon át az utómunkáig és a forgalmazásig megtervezni és megvalósítani,
• ismeri a fotográfia és a filmkészítés fejlődéstörténetét, műfajait,
• átlátja a mozgókép-készítés műszaki feladatait, technikai, technológiai hátterét,
• összehangolja a mozgókép-művészeti területhez kapcsolódó alkotói és gyártás-irányítási munkafolyamatokat,
• képes a művészi hatás dramaturgiai és pszichológiai folyamatainak elemzésére és alkotói felhasználásra,
• jártas a filmdramaturgiában, elsajátította a mozgóképes történetmesélés elméleti és gyakorlati alapismereteit,
• ismeri a különböző munkaszervezeti formákban, produkcióban, projektben, teamben való együttműködés, a projekttervezés- és vezetés módszereit,
• alapvető elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a forgatás alkotói és operatív feladatairól,
• eligazodik a mozgóképgyártás utómunka folyamataiban,
• gyakorlatban is képes alkalmazni a bel- és külföldi filmforgalmazás alapismereteit,
• alapszintű forgatókönyvírói gyakorlattal rendelkezik, jártas a témafejlesztés, jelenetszerkesztés, karakterfejlesztés, adaptáció, valamint a forgatókönyvfejlesztés folyamataiban,
• elvégzi a mozgóképgyártás asszisztensi, felvételvezetési, gyártásszervezési és produkciós menedzsmenti alapfeladatait,
• digitális technikai- és eszközismerettel valamint alapszintű operatőri gyakorlattal rendelkezik a helyszínválasztás, a filmszcenika és a megvilágítás, a kompozícióbeállítás, az álló- és mozgóképalkotás összefüggéseiben,
• gyakorlattal rendelkezik autobiografikus kisjátékfilm valamint az irodalmi adaptáció rendezésben,
• gyakorlott a mozgókép vágás technikájában, képes az utómunka supervisor feladatainak elsajátítására,
• széles kontextusban ismeri a különböző magyar és nemzetközi mozgókép-szakmai – forgatókönyv-fejlesztő és filmprodukciós – fórumokat, filmpályázati rendszereket, filmfesztiválokat, filmszakmai szervezeteket,
• eligazodik a kortárs mozgókép-művészet szakmai és közösségi folyamataiban,
• alapvető jogszabályi és szerzői jogi, biztonságtechnikai, szerződési, vállalkozási és ületi terv készítési, szakmai szervezet és stábfejlesztési ismeretekkel rendelkezik,
• képes egészestés játékfilm pályázatot és komplex kisjátékfilmet elkészíteni,
• képes átfogóan és részleteiben is megszervezni és megvalósítani a mozgókép-alkotói és szakmai folyamatokat az ötlettől, a forgatókönyv írástól a gyártás-előkészítésen és forgatáson át a teljes utómunkáig, majd a forgalmazásig.
Személyes adottságok, készségek
• Képes film- és videó-művészekkel és a mozgókép-művészeti háttérszakmák képviselőivel hatékonyan együttműködni,
• nyitottan és együttműködően viszonyul mozgókép-művészek alkotói elképzeléseihez,
• komplex mozgókép alkotói képességekkel és elhivatottsággal rendelkezik, mely kiteljed a történet létrehozására, a forgatás különböző alkotó folyamataira és az utómunkára,
• szervezőkészsége magas szintű,
• képes a produkció összes tér- és időbeli folyamatát oly módon megszervezni és összehangolni, hogy figyelembe veszi és érvényesíti a művészeti szempontok mellett a vonatkozó munkajogi, pénzügyi és szerződéses kötelezettségeket, előírásokat,
• kritikai megértéssel viszonyul a játékfilmes mozgókép-művészet történeti és kortárs alkotásaihoz,
• felismeri filmkészítői tevékenységének közösségi és társadalmi hatásait.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
• A Mozgóképalkotó szakirányú továbbképzési szakon megszerzett szakképzettség birtokában a végzettek alkalmasak játékfilmes mozgókép-alkotásokat megtervezni, megvalósítani és piacra juttatni akár egyénileg, akár intézmények, vállalkozások, filmprojektek keretében.
• A végzettek a képzés alapján professzionális mozgókép-alkotói környezetben elsajátított gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek.
A képzés célja
• A filmkészítést az ötlettől és előkészítéstől a gyártási alkotó folyamatokon át az utómunkáig és a forgalmazásig átfogóan ismerő Mozgóképalkotó szakemberek professzionális és interdiszciplináris képzése.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
Elméleti alapismeretek: 6-8 kredit
• Mozgóképtörténet
• A film műfajai
Elméleti szakismeretek: 42-44 kredit
• A mozgóképgyártás technológiája
• Mozgókép alkotóművészeti ismeretek
• Művészetpszichológia és hatáselemzés
• Magyar- és nemzetközi mozgókép-szakmai fórumok
• A kortárs film
• Vállalkozási alapismeretek
• Egészestés játékfilm-pályázat készítés
Gyakorlati ismeretek: 29-31 kredit
• A forgatókönyvírás elméleti és gyakorlati ismerete
• Projekt-előkészítés elméleti és gyakorlati ismerete
• A forgatás elméleti és gyakorlati ismerete
• Az utómunka elméleti és gyakorlati ismerete
• A forgalmazás elméleti és gyakorlati ismerete
Szakmai gyakorlatok: 29-31 kredit
• Forgatókönyvírás gyakorlat
• Mozgóképgyártás-szervezési gyakorlat
• Operatőri gyakorlat
• Filmrendezési gyakorlat
• Vágás- és utómunka gyakorlat
A szakdolgozat kreditértéke
10 kredit
Szakdolgozati szemináriumok:
• Vizsgafilm készítés (kisjátékfilm)
Értékelési, ellenőrzési módszerek, eljárások
A jelentkezők motivációs beszélgetésen vesznek részt. A felvételi bizottság egy elnökből és legalább két tagból áll.
A hallgató munkájának értékelése a PTE Tanulmányi és Vizsgaszabályzatában meghatározott keretek között történik, minden tantárgy esetében 1 és 5 közötti érdemjeggyel. Emellett a hallgató – különösen a gyakorlati feladatmegoldások során – folyamatos visszajelzést kap a munkájáról.
A hallgató számára kötelező az órákon való megjelenés. Amennyiben a hallgató az órák kevesebb mint 70%-án vett részt, az oktató a TVSZ vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően jogosult a félév végi aláírást és a jegyszerzés lehetőségét megtagadni az adott tantárgyból.
Az értékelés és ellenőrzés formáinak kialakításakor hangsúlyt fektetünk a megértés, illetve a készség és a jártasság szintű alkalmazás, alkalmazni tudás felmérésére.
a) Az elméleti tantárgyak esetében nem elsősorban reproduktív tudást kérünk számon, hanem az egyes tantárgyak keretében elkészített hallgatói produktumokat – reflexiókkal ellátott munkaportfóliók, tanulmányok, elemzések, felmérések stb. – vesszük alapul. A produktumokat a hallgatók szóbeli vizsga keretében megvédik. A szóbeli vizsgán képesnek kell lenniük az adott terület terminológiájának helyes használatára, saját álláspont kialakítására, saját álláspont melletti – szakmailag megalapozott, ismereteken alapuló – érvelésre, a beszélgetőpartner (vizsgáztató) érveire való érdemi reagálásra. A szóbeli vizsga így nem kizárólag a számonkérés, értékelés funkcióját tölti be, hanem alkalom a tanulásra, gyakorlásra, különösképpen a kommunikációs készségek, képességek fejlesztésére. Reproduktív tudást számonkérő értékelési, ellenőrzési formákat kizárólag abban az esetben alkalmazunk, ha a tananyag jellege azt feltétlenül szükségessé teszi (pl. jogszabályok ismerete).
b) A gyakorlati tantárgyak esetében az adott tantárgyhoz kapcsolódó szakmai kompetenciákat mérjük fel. Az értékelés alapja a hallgató szakmai tevékenysége vagy zárthelyi dolgozat, írásbeli beszámoló, illetve bármilyen szakmai produktum, amely alkalmas a szakmai kompetenciák felmérésére.
A záróvizsgára bocsáthatóság feltétele a tanulmányi kötelezettségek teljesítése, amelyet a képző intézmény az abszolutórium kiállításával igazol. A záróvizsga két részből áll: szakdolgozat megvédése, illetve szóbeli vizsga tételsor alapján. A záróvizsgára a hallgató a képző intézményben szokásos eljárás szerint szakdolgozatot nyújt be. A képző intézmény a hallgatók számára témaajánlást tesz közzé. A hallgató saját témát is kérelmezhet, ennek elfogadásáról – annak mérlegelésével, hogy a hallgató által javasolt téma mennyiben illeszkedik a zenei mentor- és gyakorlatvezető tanári tevékenységrendszerhez – a szakvezetés dönt. A határidőre benyújtott szakdolgozatot a hallgató konzulense, illetve képző intézmény által felkért oktató, szakértő bírálja. A két bírálat, illetve a hallgató szóbeli védése alapján a szakdolgozat érdemjegyéről a záróvizsga-bizottság dönt. A záróvizsga másik eleme a szóbeli tételsor, amely komplex módon a zenei mentor és gyakorlatvezető tanári ismeretek megértését, alkalmazására való képességet méri fel. A záróvizsga érdemjegye a két érdemjegy számtani átlaga.
Korábbi tanulmányok beszámításának rendje
A hallgatónak jogában áll a korábban teljesített kreditjeit elfogadtatni. Ehhez, felvételét követően a PTE Tanulmányi és Vizsgaszabályzatában meghatározott eljárásrendnek megfelelően kreditátviteli kérelmet nyújt be. A kreditátvitel ügyében illetékes bizottság a kreditátvitel szabályainak megfelelően dönt a teljesített kreditek beszámításáról.