SZAKMAI HÉT
Tájékoztató a SZAKMAI HÉT rendezvényeiről
A hetedik Szakmai Hét az április 13-tól 17-ig tartó héten kerül megrendezésre.
Ezen a héten a festőművész és a szobrászművész hallgatók a tantervi gyakorlati és elméleti órák helyett a meghirdetett gyakorlati foglalkozások és előadások közül választhatnak.
Hétfőtől péntekig 9.00 és 17.00 óra között gyakorlati műhelyeket hirdetünk meg, naponta 17 órától elméleti előadások lesznek.
A Szakmai Hét a Képzőművészeti Intézet hallgatóinak kötelezően választható kreditált kurzus.
A kurzus teljesítése:
Festőművész szakos hallgatóknak:
A Szakmai Hét kreditált kurzus teljesítéséhez egy választott gyakorlati foglalkozáson és legalább három elméleti előadáson való részvétel kötelező.
Szobrászművész szakos hallgatóknak:
A Szakmai Hét kreditált kurzus teljesítéséhez egy választott gyakorlati foglalkozáson és legalább három elméleti előadáson való részvétel kötelező.
Kurzusokra jelentkezés:
A Szakmai Hét kurzusaira György Hajnalnál lehet jelentkezni.
E/33 épület, 109-es szoba
ELŐADÁSOK
•Időpont: hétfő 17.00
Előadó: HAVADI István filozófus
Előadás címe: A hagyományos kínai festészet esztétikája és remekművei
Helyszín: E33 121-es terem
•Időpont: kedd 17.00
Előadó: GÁSPÁR György üvegművész, DLA hallgató
Előadás címe: Program és management
Helyszín: E33 121-es terem
•Időpont: szerda 17.00
Előadó: GYŐRFFY László képzőművész, DLA hallgató
Előadás címe: Térfoglalók. Alternatív kiállítási stratégiák a kortárs művészetben
Helyszín: E33 121-es terem
•Időpont: csütörtök 17.00
Előadó: FILP Csaba képzőművész
Előadás címe: Észrevételek Brunelleschi kapcsán
Helyszín: E33 121-es terem
•Időpont: péntek 17.00
Előadó: NEMES Z. Márió költő, kritikus, esztéta
Előadás címe: Poszthumán testképek a kortárs képzőművészetben
Helyszín: E33 121-es terem
WORKSHOPOK
•Baróthy Anna S’39 Hybrid Design Manufacture tulajdonos, művészeti vezető
Horváth Attila BETON senior
BETON-kurzus
Annotáció:
Az OFF-BB koncepciójához szorosan kapcsolódó, köztéri beavatkozással kapcsolatos Soós Károly ötlet megvalósítása:
"A városban ismétlődő köztéri elemek (padok, KRESZ-táblák etc.) monotonságuknak köszönhetően információhordozóként nagyon jól funkcionálnak, nem tolakodó módon, egy üzenet széleskörű és hatásos terjesztésére alkalmasak. Maga az ismétlődő elem az üzenet hordozójaként médiummá válik. A köztéri emlékmű, szoborállítás egy egyezményes, többszörös döntési folyamat eredménye. Ez a folyamat nagyon izgalmas, ezért a projekt témája az önkényes és az egyezményes szobor állítás viszonya lett. A közös gondolkodás eredményének köztéren való megjelenítésére összefogó keretet jelentenek a hiányos gömb záródugójú Demszky-oszlopok. Az oszlopok tetejére elhelyezett egyedi kiegészítésekkel sajátos üzenetet küldhetünk a város használóinak."
A kurzus során az érdeklődő hallgatók a Demszky oszlopok már előre kigondolt kiegészítéseit, a már előre készre kivitelezett öntőformákba önthetik a BETON kurzus alatt.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E74 0016 kőműhely
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
megbeszélés 9 órakor az E32 104. teremben
•Beöthy Balázs képzőművész, DLA hallgató
Térberendezés
Annotáció:
Az installáció műfaja több irányból is megközelíthető, egyaránt értelmezhető a festészet vagy a szobrászat kiterjesztett formájaként, de ugyanúgy gondolhatunk rá akciótérként is. Akárhonnan közelítünk azonban, mindig aktív szerepe van benne a nézőnek: ez a műtípus szituációt teremt, belemerülésre késztet.
Noha installációnak számít már egy kép vagy egy tárgy tudatos térbeli elhelyezése is, egy ilyen mű jellemzően több egyenrangú elemből áll, a hangsúly az elemek egymáshoz való viszonyára és a befogadó térhez való kapcsolatára kerül.
A műfaj létrejöttét inspiráló poszt-strukturalista filozófia – a képi szerkezetet hosszú időn át meghatározó reneszánsz perspektívához képest – a fragmentált érzékelést tételezi. Az installáció végső soron párhuzamos hatásokkal operál: egyszerre következik be a néző aktiválása és a tárgy decentralizálása.
A kurzus során több elemből álló kompozíciók viszonyrendszereit, lehetséges térbeli elrendeződéseit vizsgáljuk a felhasznált anyagok és környezetük kölcsönhatásainak vonatkozásában.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E33 010 rajzterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
megbeszélés hétfőn 11 órakor
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök: szabadon választható
Ajánlott irodalom:
Tatai Erzsébet: A hely, a tér, az idő, az alkalom (Az installáció Magyarországon), Új Művészet, 1999/6
Készman József: Az elrendezés esztétikája. Adalékok az installáció műfajának keletkezéstörténetéhez, Új Művészet, 1999/6
Claire Bishop: Installation Art: A Critical History, Tate Publishing, London, 2005
Brian O’Doherty: A fehér kockában. A galériatér ideológiája, exindex, 2013, fordította: Erhardt Miklós
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=877
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=904
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=917
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=938
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=940
•Gáspár György üvegművész, DLA hallgató
Plasztikus Kolorit
Annotáció:
A kurzus célja: A szobrászati témakörön belül, színek által olyan rendszerek létrehozása, melyek az adott plasztikai kifejezést tematikusan módosítják. A kurzus során egy rövid történeti áttekintéssel a modern törekvések, így Bauhaus, konstruktív, pop, posztmodern képzőművészeti és építészeti formaalkotás eddigi példáinak bemutatásán keresztül, a napjainkban zajló kortárs törekvésekig a szín, formára gyakorolt fizikai, érzelmi, pszichés és tematikai hatásait vizsgálja. A hallgató a kurzus során egy személyes témán keresztül felvetett formát bont, elemez és konstruál újra, pigment, fény vagy új felületi struktúrák felhasználásával.
A kurzus lezárásával beadandó: Tervdokumentáció, egy létrehozott tárgy vagy tárgycsoport, a mű létrehozásának fotódokumentációja.
(A hallgatók a kurzus lezárásával, a projektet egy közös prezentáció során bemutatják)
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E74 108-as szobrász műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
megbeszélés hétfőn 10 órakor
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
papír, karton, festék, vetítő és egyéb szabadon felhasznált anyagok
•Győrffy László képzőművész, DLA hallgató
Privát jelképtár
Annotáció:
A klasszikus művészetben domináns vallásos ikonográfia háttérbe szorulásával a kortárs vizuális nyelv nem mondott le a szimbólumok szerepeltetéséről: számtalan példát találhatunk arra, hogyan lehet korábbi korszakok, különböző kultúrák jelképeit kisajátítani, szimulálni, remixelni vagy új kontextusba helyezni. A kurzus játékos formában lehetőséget ad arra a kísérletre, hogy már meglévő jelképekből, motívumokból saját jelképrendszert hozzunk létre: ez a munka az egyéni kapacitástól és képzelőerőtől függően jelentheti egy saját címer megalkotását vagy akár egy fiktív kultusz/vallás jelképtárának, tárgyi elemeinek elkészítését.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E33 204-es festő műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
megbeszélés 10 órakor az E33 121. teremben
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
Az eszközkészlet kötetlen, bármilyen médium igénybe vehető, előnyt élveznek azok az anyagok, amelyek lehetőleg 3-5 napnál nem igényelnek hosszabb kötési, száradási időt. Festészeti, grafikai és szobrászati munkák egyaránt készíthetőek, vagy akár műfajok közti kísérletek.
Kötelező irodalom:
Mircea Eliade: Képek és jelképek, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1997
Hans Belting: Kép és kultusz, Balassi Kiadó, Budapest, 2000
Ajánlott irodalom:
Roland Barthes: Mitológiák, Európa Könyvkiadó, Budapest, 1993
Nemes Z. Márió: Szöllősi Géza és a spirituális pop, Flash Art,
2012/március-április, 92.
Nemes Z. Márió: „Ember az emberben. Ami egyáltalán nem is ember”, Revizor, 2013. november 22. http://www.revizoronline.com/hu/cikk/4805/gerhes-gabor-neue-ordnung-trafo/
•Bibityné Herczig Zsófia textilművész
Az anyag és megmunkálásának jelenléte és mondanivalója az alkotásban
Annotáció:
A kurzus során lehetőség nyílik az alkotás folyamatában használt anyagok megtapasztalására, elemzésére, megértésére. Kísérletet teszünk az anyag által közvetített tartalmakat befolyásoló tényezők, viszonyok módosító hatásainak megfigyelésére és dokumentációjára.
Beszélgetést kezdeményezünk az anyaggal, kötetlen kommunikációt alkotó, anyag és befogadó között.
A kurzus célja, hogy jobban megismerjük az anyag jelentéshordozó szerepét, közvetítő tényezőinek lehetőségeit, a domináns jegyeket és jelentéseket megpróbáljuk felismerni, a közlést irányítani.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E33 208-as festő műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
megbeszélés hétfőn 9 órakor
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
fényképezőgép
•Mirjana Blagojev Művészeti Akadémia Újvidék
Transparency
Annotáció:
This workshop is conceived to explore transparency in three-dimensional space using three basic aproaches: transparency and line, transparency and surface and assamblage. At the beginning those approaches will be presented by showing examples of artists works and discussed with participants. Following the discussion participants will be invited to apply some of the approaches to their own work and ideas they explore. We will experiment with different materials to explore notions of transparency, space and light using different methods of work: construction, intervention, molding. Works could be in form of sculpture, installation, intervention in inner or outdoor space.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E74 109-es szobrász műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
Megbeszélés hétfőn 13 órakor az E74 109-es szobrász műteremben.
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
Nylon, string for fishing, wire, chicken wire (and tools for handle on), glue for wood, paper, oakum, cardboard, plexiglas, glass sheets, different foils (transparent foil for food), silicone, silicone glue, transparent tape, polystyrene, plastic bottles, different significant objects and other materials and tools that students used to work with.
•Professor Ljubomir Vučinić
Művészeti Akadémia Újvidék
L I G H T # ENERGY
Annotáció:
Research in field of drawing towards large scale modular composition.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E33 010 rajzterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
Megbeszélés hétfőn 13 órakor a rajzteremben.
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
paper small size (approximately A5) paper, aquarelle paper (approximately A3) cardboards or cartons 100x70 cm; drawing tools of all kinds
Kötelező irodalom:
Vitamine D - New perspectives in drawing
Edward Luice Smith - Art Today
L I G H T # ENERGY
Workshops and leacturing trough is focused on research in field of drawing as essentially art practice. Finally it will appear in large scale collaborative art work made of individual art works of all students participating in workshop in modular manner open for rearrangement of visual context. This workshop is set as project for students wish to experiment in field of art cognition and mail goal is to upgrade students thinking trough drawing practice.
BLACK & WHITE
Small size drawings, paper approximately A5, pen, brush, ink.
Lecturing about contemporary art practice with analyses, Power Point presentation. Video work presentation Light DRAWINGS, BLOK Gallery Beograd 2013, Ljubomir Vučinić, discussion.
GRAY FIELD FLUID
Medium size drawings, aquarelle paper approximately A3, brush, tempera. Lecturing about contemporary art practice with analyses, Power Point presentation. Video work presentation NOVE TERITORIJE, Videomedeja production, 2003 Novi Sad, discussion.
LARGE SCALE COMPOSSITION
Cardboards or similar strong paper 100 x 70 cm, mix media.
Lecturing about contemporary art practice of Julie Mehretu with analyses, Power Point presentation. Video work presentation BLACK OBJECTS, Museum of Contemporary Art Vojvodina 2014, discussion. Slide show projection of finally arranged–rearranged collaborative art work consisting individual art works of all participating students.
•Péter Alpár szobrászművész, DLA hallgató
A természet, mint a művészet interaktív tere
Annotáció:
A kurzus során a hallgatók betekintést nyerhetnek a természet, mint egy folyamatos változásban lévő élő tér, és a képzőművészet kapcsolódási pontjaiba. Megvizsgálunk olyan kérdéseket, mint a műalkotás szerepe és helyzete, ha a „white-box” steril térből a természet folytonos diszkurzivitásába kerül. Ez maga után vonja a művész szerepének a kérdését ebben az új, de mégis időtlen szituációban. A kurzus három egységre oszlik, egy elméleti bevezető részre, amikor előadás és beszélgetés keretén belül elméletben ismerhetik meg a hallgatók a felvetett témakört, gazdag képanyaggal alátámasztva. Ezt követően két gyakorlati feladat során mélyíthetik el a megszerzett ismereteket. Az egyik során az elmélyült, az apró részletekre is kiterjedő tervezői munkát ismerhetik meg, amikor egy adott helyszínre kell kortárs szellemiségű szobrot vagy installációt tervezni. A másik esetében pedig egy adott természeti környezet pillanatnyiságára reflektáló installatív jellegű, gesztus értékű művészi beavatkozás lehetőségeit próbálhatják ki, egy közös séta során. Két különböző művészi megközelítés és viszonyulási mód, egy azonos szituációra.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E74 106-os szobrász műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
megbeszélés hétfőn 9:30 órakor
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
vázlattömb (minimum A4), alapvető rajzeszközök, mintázó eszközök, a természetben való mozgásra is alkalmas ruházat, amennyiben lehetséges fényképezőgép a dokumentáláshoz
Kötelező irodalom:
Erőss István: Természetművészet, Eger, 2011
John K. Grande – Természet – tükör, Sepsiszentgyörgy, 2015
Ajánlott irodalom:
Jochen Bockemühl – Életösszefüggések megismerése, átélése, alakítása, Arstopia Alapítvány,
Budapest, 1995
John K. Grande – DIALOGUES IN DIVERSITI, Pari publishing, Italy 2007
John K. Grande - Landscape for Art: Contemporary Sculpture Parks, U. of W. Press, 2008
•Elizabeth de Vaal
Painting WITHOUT paint?
Annotáció:
Research for material, form and meaning.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: E33 207-es festő műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
megbeszélés 9 órakor
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
unknown
Language:
English, a bit of German, tiny little bit Hungarian
www.elizabethdevaal.nl
facebook:AiRPécsbagota
•PAF: Pintér András Ferenc festőművész, DLA hallgató
Kollaboratív alkotói szemléletek, különös tekintettel a virtuális jelenlét szerepére
Annotáció:
Napjaink művészeti közegében egyre relevánsabb kérdés az intermedialitás. Aktuális problémafelvetés, a különböző művészeti ágakhoz tartozó, de gondolatiságukban, mondanivalójukban egyező alkotók kollaborációjának helyzete, egy műalkotáson belül az individum és a kollaboratív szemlélet szerepe.
A tematikát az első napon egy előadáson keresztül mutatom be, mely rávilágít az interdiszciplinaritás alkotói problematikáira. A kurzus a festészet és a szobrászat lehetséges kapcsolódási pontjait keresve fókuszál egy közös alkotás létrehozására.
Egy másik fontos szempont, a kortárs művészeti közegben és a “virtuális felhőben” való aktív jelenlét. A kurzus erre a jelenlétre is erőteljesen pozicionál.
Elsődlegesen érintendő területek a festészet, a szobrászat és az alkalmazott fotográfia, ezek kapcsolódási, viszonyítási pontjai, illetve a képzőművészet és a média, a virtuális tér szerepe a kortárs művészeti szcénában.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: Doktori Iskola 203-as festő műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
Találkozás 13-án (hétfőn) 13.00 órakor, a Doktori Iskola 203-as festő műteremben.
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
Festészeti és szobrászati alapeszközök, a hallgatók saját anyagai. Mobil projektor az előadásokhoz.
Kötelező irodalom:
Aradi Nóra (1964): Absztrakt Művészet, Kossuth Könyvkiadó
Heinrich Lützeler (1970): Absztrakt festészet jelentősége és határai, Corvina Kiadó
Németh Lajos (2001): Gesztus vagy alkotás, MTA Művészettörténeti Kutató Intézet, Argumentum Kiadó
Ajánlott irodalom: C.G.Jung [2003], A szellem jelensége a művészetben és a tudományban, Scolar Kiadó, Budapest
Georg Wilhelm Friedrich Hegel [1974], Esztétika, Rövidített kiadás, 18.-19.old., Gondolat Kiadó
G.W.F.Hegel [2004], Előadások a művészet filozófiájáról, Atlantisz Könyvkiadó, Budapest
Hegyi Lóránd [1989] Utak az avantgárdból, Tanulmányok kortárs művészekről, Jelenkor Irodalmi és Művészeti Kiadó, Pécs
Jean Baudrillard [1996], A művészet összeesküvése, esztétikai illúzió és dezillúzió, Műcsarnok-könyvek 04.
René Descartes (2012): A lélek szenvedélyei és más írások, L’Harmattan Kiadó
Rudolf Arnheim [2004], A vizuális élmény, Az alkotó látás pszichológiája, Aldus Kiadó, Budapest
•Vercz Szilvia festőművész, DLA hallgató
A festői gesztus és a mechanikus munka
Annotáció:
A rejtettség, redő a művészetben. Rétegek, vetődések, gyűrődések; ismétlődés és ritmus. (Csontváry Kosztka Tivadar és Hantai Simon mozdulatainak a nyomai.) A kint és a bent, a fent és a lent viszonyai képeik létrehozásában. A hajtogatás és a hegyek összetartozó fogalmak?
A hajtásnál nem tudom, mi van alul és mi van felül. Egy hajtás éle, a hajtás vonala révén máris van egy külső és egy belső hajtásom. Megkettőzök, párokat hozok létre, de nem tökéletes szimmetria az, ami így születik. Fő vonalaiban őrzi azt, de részleteiben nem érvényesül. A törésvonalak rendje, a sokszorozás, az élek hajtásirányai megsértik a szimmetriát és életben tartják a művet. A hajtások kronológiája meghatározott rend, szimmetriasértése felállítja a hajtogatás időrendjét: informál.
Létszám: max. 10 fő
Helyszín: DLA 204-es műterem
Időpont: naponta 9.00-17.00 között
Hétfő 10 óra, találkozás, megbeszélés egyeztetés, a héten zajló munka szükségleteinek biztosítása 16 óráig, a doktori iskola 204-es műtermében. DLA épület 2. emelet. A hét többi napján: műtermi munka megbeszélés alapján vagy a doktori iskola 204-es műtermében, vagy a hallgató saját műtermében 9-től 17-ig.
Pénteken a készülő, vagy befejezett mű(vek) bemutatása és közös értékelése a DLA 204-es műteremben 9-12-ig
A kurzushoz szükséges anyagok és eszközök:
csomagolópapír, amely korlátozott mértékig rendelkezésre áll, egyéb anyagok az egyedi megoldásoktól függhetnek: pl. festék, öntvény (agyag, gipsz) stb.
Kötelező irodalom:
Didi-Hubermann, Georges (1997), Csillagrepedés / Beszélgetés Hantaival, Műcsarnok-könyvek, Budapest emc.elte.hu/seregit/Hantai.docx
Reclus, Elisée (1891), A hegyek története. Kiadta a K. M. Természettudományi Társulat Budapest http://leporollak.hu/tudomany/reclus/hegyek/REC-HEGY.HTM