Ugrás a tartalomra

Ralph Vaughan Williams emlékkoncert

Az esemény ideje:   -  
Koncerthelyszín: PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet

Ízelítő Ralph Vaughan Williams (1872-1958) angol zeneszerző és népdalgyűjtő kóruszenéjéből, a PTE Egyetemi Kórusával és Nőikarával Lakner Tamás és Hoffner Tibor vezényletével.

 

Korának magyar zeneszerzőihez hasonlóan Vaughan Williams is azon igyekezett, hogy lerázza magáról a mainstream európai és különösen a germán zene bilincseit. A The Times ezt írta róla a halála utáni napon: „Azt érte el, hogy elvágta azokat a kötelékeket, amelyek Handel és Mendelssohn idejétől fogva Angliát kezénél és lábánál fogva a kontinenshez kötötték. Az Erzsébet-korban és a népdalban megtalálta az angol anyanyelv olyan elemeit, amelyeket többé nem kell német akcentussal beszélni, és ebből kovácsolta ki a saját idiómáját.” Ő volt az English Folk Dance and Song Society első elnöke (1932), és több mint 800 angol népdalt gyűjtött össze, amelyek közül sokat kórusra és szólóhangra hangszerelt.

 

Ezen az estén a két kórushoz csatlakozik Andy Rouse és Horváth Zsombor a Simply Englishből (1995-), akik a zeneszerző által összegyűjtött hagyományos darabokat adják elő.

 


Fellépők:

Pécsi Egyetemi Kórus vezényel Lakner Tamás Liszt-díjas karnagy

Pécsi Egyetemi Nőikar vezényel Hoffner Tibor

Andy Rouse és Horváth Zsombor

Kis nemzeti önérzettel a britek kodálya megjelöléssel illethetnénk a “mi” mesterünknél tíz évvel korábban született komponistát. Az asszociáció sok szempontból megállja a helyét, hiszen Ralph Vaughan Williams hazájának egyik legbuzgóbb népzenekutatója volt, és vokális termését az angol népzene és a 16-17. századi angol mesterek hatására alakította ki. Alapelve volt továbbá, hogy a zenét mindenki számára elérhetővé kell tenni. Szenvedélyesen rajongott a költészetért. Felesége, Ursula Vaughan Williams elmondása szerint a kedvenc írói és irodalmi alkotásai olyan széles skálát fednek le, melynek kezdőpontját a Biblia szövegénél határozhatnánk meg, és Chaucer, Spenser, Shakespeare, Herbert, Milton, Bunyan, névtelen költők és madrigálszerzők életművén keresztül például Housman és Hardy alkotásainál a végpontját. A költészet iránti szeretete mellett vokális zenéjét az az egész életén át ható hit ihlette, hogy az énekhang a legjobb és legmélyebb emberi érzelmek közvetítőjévé tehető. A 19. század német zenei hatásai után fordulatot jelentett a brit zenében Vaughan Williams érdeklődése a népzene és a Tudor-kori zene iránt. Halála után neki tulajdonították, hogy végre elvágta azokat a szálakat, amelyek Angliát Händel és Mendelssohn idejétől fogva a kontinenshez közötték, az angol népdalban megtalálta azokat az elemeket, amelyek lehetővé tették, hogy angol zene ismét létezhessen, német akcentus nélkül. Az angol zenének általa elért emancipációja olyan erőteljes volt, hogy az őt követő zeneszerzőknek, pl Britten-nek már nem volt szüksége arra a tudatos nacionalizmusra, amely Vaughan Williams művészi hitvallása volt.

A belépés dijtalan, de regisztrációhoz kötött.

Regisztráció:  koncertek.zmi@gmail.com


MŰSOR:

Vaughan Williams: Három Shakespeare dal

Sound Sleep (C. Rossetti), SSA, pf, 1903

In Bethlehem City, SSA, 1950

Jegyár: A belépés díjtalan!
Kamarakoncert-sorozat