Ugrás a tartalomra

Zenei kirándulás Európa országaiba

Az esemény ideje:   -  
Koncerthelyszín: PTE Művészeti Kar Liszt Ferenc Hangversenyterem - Pécs, Zsolnay Negyed E22 épület 3. emelet
Helyszín: PTE MK Liszt-terem, Zsolnay Negyed E22 3. emelet

 

Herpay Ágnes - fagott

Huszics Ibolya - zongora

 

Többféle érdekességet kínál egyszerre ez a koncert. Egyrészt a címbeli "kirándulás" a megszólaltatott szerzők/művek révén valójában Európát félkörben bejáró utazás Itáliából Franciaországon, Nagy-Britannián át – Magyarországot is útba ejtve – Németországig. Másrészt az utazás közben felfedezhetjük magát a fagottot, mint az európai zene egyik különleges szereplőjét. E hangszer a barokk óta nélkülözhetetlen, mint a kamarazene és a zenekari játék részese, ugyanakkor mély hangfekvése és sajátos hangszínei révén sokáig a zeneirodalom amolyan epizodistája, mellékszereplője volt és maradt. Szóló fagottra írni (például szonátát, versenyművet) persze izgalmas kirándulást jelentett a vállalkozó kedvű szerzők számára, így a ma is elhangzó barokk (Vivaldi) vagy romantikus (Weber) művek különleges színt jelentettek szerzőik életművében. A fagott igazi virágkora azonban a XX. században köszöntött be, és tart rendületlenül: jó játékos kezében fanyar, groteszk megnyilvánulásokra különösen alkalmas tónusait hihetetlen könnyedén képes átfordítani megkapó érzelmességbe, miközben a mély hangfekvésű hangszerek kapcsán belénk rögzült előítéletekre rácáfolva bármelyik pillanatban nagy meglepetéseket tud okozni könnyedséget sugárzó mozgékonyságával. A francia századfordulótól napjainkig szinte tobzódnak a szerzők a fagott színeiben és lehetőségeiben, ahogy ezt a koncert műsorának számos darabja sokoldalúan reprezentálja (Pierné, Dutilleux, Arnold, Elgar, Burness, Hindemith), legyen szó akár szóló fagott-, akár zenekar-/zongora-kíséretes fagott-művekről. Ezek a darabok olykor magukban is zenei utazást kínálnak, Pierné a barokkra (Purcell-re), Dutileux mintha Debussyre tekintene, a komolyság és játékosság váltakozása még a német Hindemithnél is folyamatosan jelen van. A koncert különleges értéke Vajda János (Erkel- és Kossuth-díjas komponista) két művének ősmbemutatója: az 1949-ben született szerző pályája kezdetétől, de legkésőbb a Mario és a varázsló opera 1988-as bemutatója óta állandó figyelemtől és elismeréstől övezve járja a maga másokkal összetéveszthetetlen alkotói útját.

 

 

A belépés díjtalan.

Kamarakoncert-sorozat