SZŰCS Máté brácsaművész és Michèle GURDAL zongoraművész kamaraestje
A hangverseny a Potenton Alapítvány és a PTE közös szervezésében valósul meg az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával.
A műsorváltozás jogát fenntartjuk.
Bővebb információ: www.potenton.hu
Online jegyvásárlás: https://www.jegymester.hu/hun/Event/38012673/Szucs-Mate-bracsamuvesz-es-Michele-Gurdal-zongoramuvesz-kamaraestje
Személyes jegyvásárlás: a Zsolnay Örökségkezelő NKft. Infopontjain
• Zsolnay Kulturális Negyed – Látogatóközpont
• Zsolnay Kulturális Negyed – Északi Infopont a Ledina kapunál
• Zsolnay Kulturális Negyed – Vendégház recepció
• Művészetek és Irodalom Háza
• Kodály Központ jegypénztárában
• 1 órával koncert előtt a Hangversenyterem bejáratnál
A koncert műsorszámai két szempontból is egymáshoz kapcsolódnak.
Az egyik a romantika világa, életérzése, a 19. század zenéjének gazdag sokfélesége. A csupán 61 éves, de a halálhoz közelítő Brahms míves, bölcs, mégis nagyon szenvedélyes zenéje után Brahms legfontosabb mentora, Schumann kap hangot. Az ő dalköltészete a korai romantika minden fontos toposzát, élményét magába sűríti összetéveszthetetlen tömörséggel. A szünet után viszont a Brahms-stílus közvélekedés szerinti "ellenpólusa", Wagner zenéje szólal meg, méghozzá a folyondár-szerűen kúszó, emelkedő, egymásba gabalyodó ívek, a „végtelen dallam" talán legismertebb, legtöményebb példája révén, egy olyan zenében, ahol a hullámzó feszültség egyre magasabbra törve csakis a halál pillanatának eljöttével fordulhat feloldásba, megnyugvásba. A programot záró Franck-szonáta visszavezet a hagyományosabb, zárt tételekbe fogalmazott kamarazenéhez, de a nyughatatlan hangnemváltások, a varázslatos harmóniák némileg Wagnert is elénk idézik, ahogy a tételekben újra és újra felbukkanó motívumok átváltozásai is.
Az elhangzó zenék másik közös pontja, hogy valamennyi átirat, a szerzők egyiket sem a koncert előadó-apparátusára képzelték el és írták meg. Maga az átirat-készítés is mindig kihívás: sikerül-e az eredeti zenei tartalmat összeegyeztetni az új médiummal, képes-e az legalább annyit, esetleg valami újat, mást is megmutatni a zenei anyagból?! Persze a legnagyobb kihívás ilyenkor az előadókat érinti, mivel a kérdésre adható válasz legfőképp rajtuk múlik, hiszen az átiratok eljátszása új területek feltárását, meghódítását jelenti.
Műsor:
Johannes Brahms: Esz-dúr szonáta op.120. No.2
Robert SCHUMANN: Dichterliebe op. 48.
Robert Schumann: Liederkreis - Justinus Kerner verseire op.35.
Richard WAGNER: Trisztán és Izolda – Izolda szerelmi halála
César FRANCK: A-dúr hegedű-zongoraszonáta